Εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης επιδεικνύει
ο Πειραιάς τρία χρόνια μετά τη συμφωνία παραχώρησης στην Cosco,
αναφέρεται σε μελέτη της Εθνικής Τράπεζας.Συγκεκριμένα, η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων (ε/κ) στον
Πειραιά, ο οποίος καλύπτει σχεδόν το 90% της ελληνικής αγοράς,
υπερδιπλασιάστηκε την τελευταία τριετία, προσεγγίζοντας τα 2,7 εκατ.
TEUs (μονάδα μέτρησης της ποσότητας των εμπορευμάτων) το 2012 από 0,85
εκατ. TEUs το 2010, όταν η διακίνηση στα υπόλοιπα ανταγωνιστικά λιμάνια
της Μεσογείου αυξήθηκε μόνο κατά 20% κατά την ίδια περίοδο. Έτσι, τα
ελληνικά λιμάνια διαχείρισης ε/κ απορρόφησαν το 5,5% της μεσογειακής
διακίνησης το 2012 (από 2% κ.μ.ο. την περίοδο 2008-2010), αναφέρεται στη
μελέτη της τράπεζας.
Οι εντυπωσιακές επιδόσεις στο λιμάνι του Πειραιά την τελευταία τριετία οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στη μεταφόρτωση ε/κ που καλύπτει πλέον περίπου τα ¾ της διακίνησης. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Εθνικής Τράπεζας, ο Πειραιάς συνεχίζει να έχει σημαντικό περιθώριο περαιτέρω ανόδου όσον αφορά αυτό τον τύπο διακίνησης ε/κ. Ειδικότερα, βάσει υποδείγματος που λαμβάνει υπόψη i) τη γεωγραφική θέση του λιμανιού του Πειραιά (μικρή απόκλιση από την κεντρική ναυτιλιακή γραμμή που συνδέει το Σουέζ με το Γιβραλτάρ) καθώς και ii) τη συνεχιζόμενη αναβάθμιση υποδομών και εξοπλισμού (αύξηση δυναμικότητας κατά 60%), η έκθεση εκτιμά ότι η μεταφόρτωση ε/κ στο λιμάνι του Πειραιά θα αυξηθεί σε 2,5 εκατ. TEU το 2015 (7,6% της μεσογειακής μεταφόρτωσης) από 2 εκατ. TEU το 2012 (6,8% της μεσογειακής μεταφόρτωσης). Η εξέλιξη αυτή προϋποθέτει ότι η χωρητικότητα του Πειραιά θα αυξηθεί σε 5,7 εκατ. TEUs το 2015 από 3,6 εκατ. TEUs το 2012, σύμφωνα με τα επιχειρηματικά σχέδια της Cosco.
Παράλληλα με τις υπηρεσίες μεταφόρτωσης ε/κ, τα ελληνικά λιμάνια έχουν σημαντικές προοπτικές όσον αφορά τη διέλευση φορτίων (transit) προς αγορές της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης, δραστηριότητα που δημιουργεί πολύ μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία σε σύγκριση με τη μεταφόρτωση. Συγκεκριμένα, η δημιουργία σταθμού μεταφόρτωσης στην περιοχή του Θριασίου, συνδεδεμένου με το σιδηροδρομικό δίκτυο, αναμένεται να καταστήσει το λιμάνι του Πειραιά διαμετακομιστικό κέντρο για φορτία ε/κ από την Ασία προς την Κεντρική Ευρώπη. Παράλληλα, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχει σημαντικό γεωγραφικό πλεονέκτημα το οποίο, με σημαντική αναβάθμιση υποδομών, θα μπορούσε να εκμεταλλευτεί, αυξάνοντας σημαντικά τη διέλευση ε/κ.
Βάσει εκτιμήσεων της Εθνικής Τράπεζας για τις μελλοντικές ανάγκες διακίνησης ε/κ στη Νοτιοανατολική και Κεντρική Ευρώπη (3,3 εκατ. TEUs το 2015) και, υποθέτοντας ότι τα ελληνικά λιμάνια θα λάβουν το μερίδιο που αντιστοιχεί στο σχετικό τους μέγεθος έναντι ανταγωνιστικών λιμανιών της Νότιοανατολικής Ευρώπης, η διέλευση ε/κ μέσω ελληνικών λιμανιών θα φτάσει τα 1,2 εκατ. TEU το 2015 (από μόλις 45,000 TEU το 2012).
Συνεπώς, συνδυάζοντας τις δυνατότητες στους τομείς μεταφόρτωσης και διέλευσης ε/κ, η συνολική διακίνηση ε/κ από ελληνικά λιμάνια αναμένεται να αυξηθεί σε 4,7 εκατ. TEU το 2015 από 3 εκατ. TEU το 2012.
Πηγή:ΑΠΕ
Οι εντυπωσιακές επιδόσεις στο λιμάνι του Πειραιά την τελευταία τριετία οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στη μεταφόρτωση ε/κ που καλύπτει πλέον περίπου τα ¾ της διακίνησης. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Εθνικής Τράπεζας, ο Πειραιάς συνεχίζει να έχει σημαντικό περιθώριο περαιτέρω ανόδου όσον αφορά αυτό τον τύπο διακίνησης ε/κ. Ειδικότερα, βάσει υποδείγματος που λαμβάνει υπόψη i) τη γεωγραφική θέση του λιμανιού του Πειραιά (μικρή απόκλιση από την κεντρική ναυτιλιακή γραμμή που συνδέει το Σουέζ με το Γιβραλτάρ) καθώς και ii) τη συνεχιζόμενη αναβάθμιση υποδομών και εξοπλισμού (αύξηση δυναμικότητας κατά 60%), η έκθεση εκτιμά ότι η μεταφόρτωση ε/κ στο λιμάνι του Πειραιά θα αυξηθεί σε 2,5 εκατ. TEU το 2015 (7,6% της μεσογειακής μεταφόρτωσης) από 2 εκατ. TEU το 2012 (6,8% της μεσογειακής μεταφόρτωσης). Η εξέλιξη αυτή προϋποθέτει ότι η χωρητικότητα του Πειραιά θα αυξηθεί σε 5,7 εκατ. TEUs το 2015 από 3,6 εκατ. TEUs το 2012, σύμφωνα με τα επιχειρηματικά σχέδια της Cosco.
Παράλληλα με τις υπηρεσίες μεταφόρτωσης ε/κ, τα ελληνικά λιμάνια έχουν σημαντικές προοπτικές όσον αφορά τη διέλευση φορτίων (transit) προς αγορές της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης, δραστηριότητα που δημιουργεί πολύ μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία σε σύγκριση με τη μεταφόρτωση. Συγκεκριμένα, η δημιουργία σταθμού μεταφόρτωσης στην περιοχή του Θριασίου, συνδεδεμένου με το σιδηροδρομικό δίκτυο, αναμένεται να καταστήσει το λιμάνι του Πειραιά διαμετακομιστικό κέντρο για φορτία ε/κ από την Ασία προς την Κεντρική Ευρώπη. Παράλληλα, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχει σημαντικό γεωγραφικό πλεονέκτημα το οποίο, με σημαντική αναβάθμιση υποδομών, θα μπορούσε να εκμεταλλευτεί, αυξάνοντας σημαντικά τη διέλευση ε/κ.
Βάσει εκτιμήσεων της Εθνικής Τράπεζας για τις μελλοντικές ανάγκες διακίνησης ε/κ στη Νοτιοανατολική και Κεντρική Ευρώπη (3,3 εκατ. TEUs το 2015) και, υποθέτοντας ότι τα ελληνικά λιμάνια θα λάβουν το μερίδιο που αντιστοιχεί στο σχετικό τους μέγεθος έναντι ανταγωνιστικών λιμανιών της Νότιοανατολικής Ευρώπης, η διέλευση ε/κ μέσω ελληνικών λιμανιών θα φτάσει τα 1,2 εκατ. TEU το 2015 (από μόλις 45,000 TEU το 2012).
Συνεπώς, συνδυάζοντας τις δυνατότητες στους τομείς μεταφόρτωσης και διέλευσης ε/κ, η συνολική διακίνηση ε/κ από ελληνικά λιμάνια αναμένεται να αυξηθεί σε 4,7 εκατ. TEU το 2015 από 3 εκατ. TEU το 2012.
Πηγή:ΑΠΕ