Με κόστος
160.000 ευρώ, το Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών προμηθεύτηκε όλα τα
απαραίτητα μηχανήματα και είναι έτοιμο να αναλάβει την
επιθεώρηση-συντήρηση 12ετίας όλων των ελικοπτέρων Σούπερ Πούμα. Η
εξέλιξη αυτή αποδεικνύει την προχειρότητα, την αβελτηρία και πιθανώς τις
ευθύνες που φέρουν οι αρμόδιοι επιτελείς του ΓΕΑ, αλλά και υπηρεσιακοί
παράγοντες του υπουργείου Εθνικής Αμυνας, οι οποίοι δεν εξάντλησαν όλες
τις εναλλακτικές λύσεις για τη διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος και
έστειλαν το πρώτο από τα ελικόπτερα στην Ισπανία για συντήρηση.Αποτέλεσμα της ενέργειας αυτής ήταν το ελικόπτερο να βρίσκεται «λυμένο»
στις εγκαταστάσεις της ισπανικής εταιρίας που μέσω του νατοϊκού
οργανισμού NAMSA ανέλαβε την υλοποίηση της σύμβασης και από τον
περασμένο Αύγουστο να μην εκτελείται καμία εργασία, αφού η εν λόγω
εταιρία αξίωσε ποσό διπλάσιο (ίσως και τριπλάσιο) για την εκτέλεση των
εργασιών της συντήρησης και της επισκευής. Μετά από παρέμβαση του
αρμόδιου υφυπουργού Εθνικής Αμυνας Παναγιώτη Καράμπελα άρχισαν οι
διαπραγματεύσεις μεταξύ της Πολεμικής Αεροπορίας, της NAMSA και της
ισπανικής εταιρίας προκειμένου να μειωθεί το κόστος, να ολοκληρωθούν οι
εργασίες και να επιστρέψει το Σούπερ Πούμα στην Ελλάδα, κάτι που έπρεπε
κανονικά να είχε γίνει τον Μάιο του 2012.
Σημειώνεται ότι το ελικόπτερο Σούπερ Πούμα έφυγε από την Ελλάδα για την επιθεώρηση-συντήρηση επί ισπανικού εδάφους με κόστος περί το 1,259 εκατ. ευρώ (880.000+ΦΠΑ και άλλα έξοδα) και τελικά έφτασε στη χώρα μας λογαριασμός 2,375 εκατ. ευρώ, ενώ για κάποια στιγμή διατυπώθηκε και η αξίωση του εξωφρενικού ποσού των 3,7 εκατ. ευρώ. Το ευτύχημα είναι ότι επί υπουργίας Δημήτρη Αβραμόπουλου υπογράφηκε η κατακυρωτική σύμβαση για τη συντήρηση-επισκευή ενός μόνο ελικοπτέρου και όχι των 4+2 που προέβλεπε η συμφωνία που είχε επιτευχθεί επί υπουργίας Ευάγγελου Βενιζέλου, με την έγκριση μάλιστα από τη Βουλή κονδυλίου ύψους 10,5 εκατομμυρίων ευρώ.
Το βασικό ερώτημα, λοιπόν, που προκύπτει από την υπόθεση αυτή, η οποία ήδη έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον των εισαγγελικών αρχών, είναι γιατί όσοι ενεπλάκησαν από την Πολεμική Αεροπορία και το υπουργείο Εθνικής Αμυνας δεν φρόντισαν να εξαντλήσουν κάθε πιθανότητα η συντήρηση-επισκευή των ελικοπτέρων (έχουμε συνολικά 10) να γίνει εντός ελληνικού εδάφους και με το μικρότερο χαμηλό κόστος, αντί να «παραχωρηθούν» σε ξένη εταιρία, έστω και μέσω NAMSA. Πόσω μάλλον όταν το ΚΕΑ είχε επισημάνει πως μπορεί να αναλάβει το έργο, αρκεί να εξοπλιστεί με τα απαραίτητα μηχανήματα. Οι ευθύνες των αρμόδιων αρχών γίνονται μεγαλύτερες τώρα που το ΚΕΑ, με την αγορά μηχανημάτων μόλις 160.000 ευρώ, δηλώνει έτοιμο να προχωρήσει στη 12ετή συντήρηση των Σούπερ Πούμα.
Πληροφορίες αναφέρουν μάλιστα ότι ήδη το πρώτο ελικόπτερο έχει μπει στις εγκαταστάσεις του εργοστασίου στην Ελευσίνα και προχωρούν οι εργασίες, αφού υπάρχει ικανό και εξειδικευμένο προσωπικό. Κάτι που μπορεί να μειώσει σημαντικά το ποσό που θα απαιτηθεί για την ολοκλήρωση της επισκευής σε όλα τα ελικόπτερα. Επισημαίνεται ότι η συντήρηση των 500 ωρών λειτουργίας και των 2 χρόνων γίνεται από τεχνικούς της Πολεμικής Αεροπορίας. Στο «μέτωπο» της Ισπανίας, πηγές αναφέρουν ότι υπάρχουν τα πρώτα ενθαρρυντικά αποτελέσματα από τις διαπραγματεύσεις όσον αφορά τη μείωση του κόστους. Δεν μπορούν όμως να προσδιορίσουν πότε και με ποιο τελικό κόστος το ελικόπτερο θα επιστρέψει στην Ελλάδα. Ηδη, η Πολεμική Αεροπορία έχει στερηθεί για σχεδόν ένα χρόνο τις υπηρεσίες του συγκεκριμένου Σούπερ Πούμα.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΟΥΤΡΑΣ
akoutras@e-typos.com
Δημοσιεύεται στον Ελεύθερο Τύπο
Σημειώνεται ότι το ελικόπτερο Σούπερ Πούμα έφυγε από την Ελλάδα για την επιθεώρηση-συντήρηση επί ισπανικού εδάφους με κόστος περί το 1,259 εκατ. ευρώ (880.000+ΦΠΑ και άλλα έξοδα) και τελικά έφτασε στη χώρα μας λογαριασμός 2,375 εκατ. ευρώ, ενώ για κάποια στιγμή διατυπώθηκε και η αξίωση του εξωφρενικού ποσού των 3,7 εκατ. ευρώ. Το ευτύχημα είναι ότι επί υπουργίας Δημήτρη Αβραμόπουλου υπογράφηκε η κατακυρωτική σύμβαση για τη συντήρηση-επισκευή ενός μόνο ελικοπτέρου και όχι των 4+2 που προέβλεπε η συμφωνία που είχε επιτευχθεί επί υπουργίας Ευάγγελου Βενιζέλου, με την έγκριση μάλιστα από τη Βουλή κονδυλίου ύψους 10,5 εκατομμυρίων ευρώ.
Το βασικό ερώτημα, λοιπόν, που προκύπτει από την υπόθεση αυτή, η οποία ήδη έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον των εισαγγελικών αρχών, είναι γιατί όσοι ενεπλάκησαν από την Πολεμική Αεροπορία και το υπουργείο Εθνικής Αμυνας δεν φρόντισαν να εξαντλήσουν κάθε πιθανότητα η συντήρηση-επισκευή των ελικοπτέρων (έχουμε συνολικά 10) να γίνει εντός ελληνικού εδάφους και με το μικρότερο χαμηλό κόστος, αντί να «παραχωρηθούν» σε ξένη εταιρία, έστω και μέσω NAMSA. Πόσω μάλλον όταν το ΚΕΑ είχε επισημάνει πως μπορεί να αναλάβει το έργο, αρκεί να εξοπλιστεί με τα απαραίτητα μηχανήματα. Οι ευθύνες των αρμόδιων αρχών γίνονται μεγαλύτερες τώρα που το ΚΕΑ, με την αγορά μηχανημάτων μόλις 160.000 ευρώ, δηλώνει έτοιμο να προχωρήσει στη 12ετή συντήρηση των Σούπερ Πούμα.
Πληροφορίες αναφέρουν μάλιστα ότι ήδη το πρώτο ελικόπτερο έχει μπει στις εγκαταστάσεις του εργοστασίου στην Ελευσίνα και προχωρούν οι εργασίες, αφού υπάρχει ικανό και εξειδικευμένο προσωπικό. Κάτι που μπορεί να μειώσει σημαντικά το ποσό που θα απαιτηθεί για την ολοκλήρωση της επισκευής σε όλα τα ελικόπτερα. Επισημαίνεται ότι η συντήρηση των 500 ωρών λειτουργίας και των 2 χρόνων γίνεται από τεχνικούς της Πολεμικής Αεροπορίας. Στο «μέτωπο» της Ισπανίας, πηγές αναφέρουν ότι υπάρχουν τα πρώτα ενθαρρυντικά αποτελέσματα από τις διαπραγματεύσεις όσον αφορά τη μείωση του κόστους. Δεν μπορούν όμως να προσδιορίσουν πότε και με ποιο τελικό κόστος το ελικόπτερο θα επιστρέψει στην Ελλάδα. Ηδη, η Πολεμική Αεροπορία έχει στερηθεί για σχεδόν ένα χρόνο τις υπηρεσίες του συγκεκριμένου Σούπερ Πούμα.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΟΥΤΡΑΣ
akoutras@e-typos.com
Δημοσιεύεται στον Ελεύθερο Τύπο