Για να είμαστε δίκαιοι το Βερολίνο δεν έχει το μονοπώλιο αυτής της σχιζοφρενικής αντίληψης περί τεμαχισμένης η αλά καρτ ευρωπαϊκής αλληλεγγύης: Η Γαλλία του Ολάντ που έχει προτείνει τη συγκρότηση κυβέρνησης και Κοινοβουλίου της Ευρωζώνης προφανώς αντιλαμβάνεται αυτήν τη φυγή προς τα εμπρός μόνον ως πολιτικό έλεγχο και τελικό λόγο επί της δημοσιονομικής πολιτικής και φυσικά δεν θα δεχόταν να θέσει υπό συζήτηση την εκχώρηση εθνικής κυριαρχίας στην εξωτερική πολιτική και άμυνα. Αραγε πώς μπορεί να υπάρξει υπερεθνική πολιτική και δημοκρατικά νομιμοποιημένη πολιτική εποπτεία και τελεσιδικία επί της δημοσιονομικής πολιτικής, κοινή εγγύηση καταθέσεων και πολύ περισσότερο κοινός δανεισμός και μεταφορά πόρων από τον Βορρά στον Νότο, δηλαδή από τις πλεονασματικές στις ελλειμματικές χώρες, και να παραμένουν ως άβατο της εθνικής κυριαρχίας τα πυρηνικά όπλα και η μόνιμη έδρα στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ;
Από τα παραπάνω είναι σαφές ότι τα μέτωπα στην ΕΕ-Ευρωζώνη είναι πολλά και οι συμπλεύσεις και συμμαχίες που διαμορφώνονται κατά περίπτωση έχουν ως αποτέλεσμα την πολυδιάσπαση, τη σύγχυση και παράγουν στη λογική της ανταλλαγής και του συμψηφισμού συνεργασίες διμερείς και πολυμερείς χωρίς αρχές.
Το 2008-10 η Ευρωζώνη με βαρύνουσα ευθύνη της Γερμανίας κατέδειξε ότι δεν μπορούσε να αντιμετωπίσει στη βάση της συνολικής θωράκισης και αλληλεγγύης τις επιπτώσεις και τις παρενέργειες της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης. Σήμερα αντί η πρόκληση του Προσφυγικού να είναι ο καταλύτης που θα πυροδοτήσει στροφή στην Ευρωζώνη, κινδυνεύει να καταστεί ένα δεύτερο πεδίο όπου θα αναδειχθεί το έλλειμμα πολιτικής βούλησης για περισσότερη Ευρώπη.
kapopoulos@pegasus.gr