http://www.capital.gr/Content/ImagesDatabase/bf/bf2c51d2bcfa4875b6166b3be7b63b35.jpg
Του Ηλία Γ. Μπέλλου-Λίγες μόλις μέρες μετά την εξαγορά τουρκικού λιμανιού από την Cosco στην Τουρκία, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (European Bank for Reconstruction and Development, EBRD) ανακοίνωσε πως εξαγοράζει το 10,84% της τουρκικής διαχειρίστριας λιμένων Global Liman İşletmeleri η οποία αναμένεται να εισαχθεί στο χρηματιστήριο το επόμενο διάστημα.
Η επένδυση της EBRD στοχεύει στην ενδυνάμωση της τουρκικής εταιρείας και την χρηματοδότηση της περαιτέρω ανάπτυξης της διεθνώς. Η Global Liman İşletmeleri, στο διοικητικό συμβούλιο της οποίας θα συμμετέχει πλέον η EBRD, εκμεταλλεύεται μεταξύ άλλων το λιμάνι κρουαζιέρας του Κουσάντασι στα παράλια της μικρές Ασίας αλλά και του Μπαρ στο Μαυροβούνιο ενώ ελέγχει και τερματικούς σταθμούς στην Βαρκελώνη, την Μάλαγα και την Λισσαβώνα.
Η αναπτυξιακή δυναμική που εκτιμάται ότι αποκτά η τουρκική εταιρεία και η επιπλέον χρηματοδότηση που θα εξασφαλίσει με την δημόσια έγγραφη της την προικοδοτούν σημαντικά για να συναγωνίζεται ευθέως τα ελληνικά λιμάνια στην προσπάθειά τους να καταστούν βάσεις κυκλικής κρουαζιέρας (home porting) μεγάλων ξένων εταιρειών στην ευρύτερη περιφέρεια.Στον Πειραιά αλλά και στην Θεσσαλονίκη και το Ηράκλειο που φιλοδοξούν να αποτελέσουν home ports οι καθυστερήσεις στην διαδικασία αξιοποίησης τους τις έχει αποστερήσει από ανταγωνιστικές υποδομές ενώ διατυπώνονται ειδικά γα τον Πειραιά και προβληματισμοί για μη ανταγωνιστικά τιμολόγια ελλιμενισμού κρουαζιερόπλοιων όπως και ακριβών υπηρεσιών υποστήριξης.

H εξέλιξη έρχεται λιγότερο από δυο εβδομάδες μετά την εξαγορά του μεγαλύτερου ιδιωτικού λιμανιού εμπορευματοκιβωτίων στην Τουρκία, του Kumport Terminal στον κόλπο του Μαρμαρά, από την Cosco Pacific σε συνεργασία με την China Merchants Group και το κρατικό κινεζικό fund China Investment Corp.
Υπενθυμίζεται πως και η Maersk που όπως και ο κινεζικός όμιλος ενδιαφέρεται για την εξαγορά του λιμανιού του Πειραιά αλλά και της Θεσσαλονίκης, προ τριετίας αγόρασε και το λιμάνι της Σμύρνης.
Και ενώ όλα αυτά συμβαίνουν στην άλλη πλευρά του Αιγαίου στην Ελλάδα οι αλλεπάλληλες αναβολές και συνεχείς καθυστερήσεις στην διαδικασία αξιοποίησης των ΟΛΠ και ΟΛΘ έχει υπονομεύσει σύμφωνα με παράγοντες της λιμενικής βιομηχανίας την δυνατότητα ανάπτυξης υποδομών κατάλληλων για την κρουαζιέρα παρά το φυσικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που διαθέτει η Ελλάδα. Όπως έχει υπονομεύσει και την πρόοδο επενδύσεων στο εμπορικό λιμάνι της Θεσσαλονίκης αλλά και την περαιτέρω ανάπτυξη του Πειραιά εν γένει.
Διαβάστε ακόμη: