By Χρήστος Ζέρβας“Ιερός πόλεμος” με έντονα πολιτικές διαστάσεις ξέσπασε
ξαφνικά, με αφορμή τα λείψανα της Αγίας Βαρβάρας, την κριτική που
ασκήθηκε από στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ στο λαικό προσκύνημα των οστών(ο
κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Φίλης την χαρακτήρισε
ειδωλολατρική) αλλά και τις ρυθμίσεις για ανέγερση μουσουλμανικού
τεμένους στο Βοτανικό, τις οποίες καταψήφισαν οι ΑΝΕΛ, μαζί με την Χρυσή
Αυγή.Οι εξελίξεις στα θέματα αυτά, η στάση της ηγεσίας της Εκκλησίας που
δεν μπορεί ούτε να ακούσει περί διαχωρισμού, δείχνοντας έναν πρωτόγνωρο
αναχρονισμό σε σχέση με όσα ισχύουν ήδη από αιώνων στην Ευρωπαική
ήπειρο, αλλά και η πολιτική συμπεριφορά του κυβερνητικού εταίρου ΑΝΕΛ,
αποδεικνύουν ότι έχουμε πολύ δρόμο ακόμη να διανύσουμε ως χώρα, μέχρι
την πλήρη εκκοσμίκευση και τον θεσμικό εκσυγχρονισμό του κράτους και της
εξουσίας, πράγματα δηλαδή αυτονόητα σε ευνομούμενες δημοκρατικές
πολιτείες.
Το χειρότερο είναι ότι τον ιδιότυπο αυτό θρησκευτικό αναχρονισμό που
σε ορισμένες περιπτώσεις θυμίζει φονταμεταλιστική συμπεριφορά,
σιγοντάρουν και πολιτικά κόμματα που προβάλουν έναν έντονο εθνικιστικό
λόγο. Ολοι θυμούνται πως ακόμη και η ΝΔ του Κ.Καραμανλή, αξιοποίησε την
αντίδραση του μακαριστού Χριστόδουλου στην εξάλειψη του θρησκεύματος από
τις ταυτότητες και ταυτίσθηκε πλήρως μαζί του, προκειμένου να χαιδέψει
τα αυτιά των πιστών και να πλήξει εκλογικά την κυβέρνηση Σημίτη.
Παραδοσιακά, η λαική δεξιά διατηρεί προνομιακές σχέσεις τόσο με την
επίσημη εκκλησία όσο και με τις παρεκκλησιαστικές παραφυάδες και
οργανώσεις που δρούν στο σώμα της και παίζουν ακόμη και σήμερα
καθοριστικό ρόλο σε πολλές επιλογές της εκκλησιαστικής ηγεσίας. Το
παρασκήνιο της εκλογής Χριστόδουλου σε βάρος του σημερινού αρχιεπισκόπου
είναι γνωστό. Για τους λόγους αυτούς η εκκλησία αντιμετωπίζεται από τα
κόμματα του δεξιού και υπερδεξιού πολιτικού τόξου ως μια μεγάλη δεξαμενή
ψήφων και εκλογικής επιρροής, την οποία δεν πρέπει να αγγίζει κανείς.
Το ίδιο πράττει τώρα και το κόμμα των ΑΝΕΛ το
Π. Καμένου,
το οποίο αρνείται να ψηφίσει στοιχειώδεις ρυθμίσεις που θα
εξυπηρετήσουν ένα μεγάλο κομμάτι μουσουλμάνων της Αττικής, με την
ανέγερση τεμένους, αναπαράγοντας στερεότυπα και ιδεοληψίες που δεν
αρμόζουν στο σύγχρονο πολιτικό δημοκρατικό λόγο και πάντως δεν έχουν
καμία σχέση με όσα πιστεύει και επιδιώκει ο ΣΥΡΙΖΑ και όσα καταθέτει
δημοσίως ο κοινοβουλευτικός του εκπρόσωπος Ν. Φίλης.
Η επιλογή πολλών υπουργών και βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ να μην δώσουν
θρησκευτικό όρκο ήταν μιά αρχή προς τη λογική. Η οποια όμως δεν
ολοκληρώθηκε, καθώς επαναλήφθηκε η θρησκευτική τελετουργία αγιασμού στη
Βουλή, η οποία δεν απαντάται ούτε στη Τουρκία!
Ο Αρχιεπίσκοπος
Νεά τροπή στο θέμα έδωσαν δηλώσεις του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου, ο
οποίος απευθυνόμενος σε όσους από το κυβερνών κόμμα ασκούν κριτική στη
λιτανεία των λειψάνων της Αγ. Βαρβάρας καθώς και σε όσους τάσσονται
δημοσίως υπέρ του διαχωρισμού κράτους-εκκλησίας,, είπε ότι “σύντομα θα
μετανοήσουν”.
Η δήλωση του Ν. Φίλη
Α
νταπαντώντας ο Ν. Φίλης υπεραμύνθηκε του διαχωρισμού και τόνισε ότι ” η
μεγάλη
πλειοψηφία της κοινωνίας, πάνω από το εβδομήντα τοις εκατό των πολιτών,
όπως καταγράφεται σε τελευταίες δημοσκοπήσεις, ζητεί να υπάρξει
χωρισμός της εκκλησίας από το κράτος. Αυτό βεβαίως προϋποθέτει διάλογο και όχι μονομερείς ενέργειες. Ο χωρισμός εκκλησίας-κράτους, θα αποδειχθεί χρήσιμος και για τα δυο μέρη, καθώς επίσης και επωφελής για το λαό.
Είναι αυτονόητο ότι ο δημοκρατικός διάλογος δεν μπορεί να γίνει με όρους «μετανοίας».
“Η χώρα” συμπλήρωσε ο κ. Φίλης, “αντιμετωπίζει κρίσιμα προβλήματα,
όχι μόνον την οικονομική κρίση, αλλά και την ηθική-πολιτική απαξίωση.
Η
έξοδος από τήν σύνθετη κρίση που ζούμε, προϋποθέτει μια νέα
λαϊκή-δημοκρατική και έλλογη κουλτούρα αξιών, και το έμπρακτο
προσωπικό-κοινωνικό παράδειγμα.», κατέληξε.
Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος κατά Ν. Φίλη
Στο θέμα επανήλθε με ανακοινωθέν της η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της
Εκκλησίας της Ελλάδος, η οποία επιτίθεται εκ νέου στον κ. Φίλη: Αναφέρει
χαρακτηριστικά:
“Εξ αφορμής της αφίξεως εκ Βενετίας των Τιμίων Λειψάνων της Αγίας
Ενδόξου Μεγαλομάρτυρος Βαρβάρας, ύστερα από χίλια χρόνια και πλέον, ο
κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του πρώτου κόμματος εξέφρασε απόψεις
προσβλητικές για το θρησκευτικό συναίσθημα και τις παραδόσεις του λαού
μας. Ο ίδιος ο λαός όμως, με την αθρόα και συνεχή συμμετοχή του στο
Προσκύνημα και τις Ακολουθίες, δίνει ηχηρή απάντηση στα όσα ασεβώς
διατυπώθηκαν και διασαλπίζει την πίστη και την αφοσίωσή του στα όσια και
ιερά της Εκκλησίας μας”.
Υπέρ του διαχωρισμού οι Πράσινοι-Αλληλεγγύη
Να διασφαλισθεί η κοσμικότητα του κράτους, ο διαχωρισμός
εκκλησίας-κράτους αλλά κι απόλυτος σεβασμός στην ανεξιθρησκία και στο
δικαίωμα των πολιτών να ασπάζονται ή όχι κάποια θρησκεία, ζητούν οι
Πράσινοι-Αλληλεγύη, με αφορμή την ψήφιση των ρυθμίσεων για την ανέγερση
μουσουλμανικού τεμένους στο Βοτανικό.
“Σε αυτό το πλαίσιο η δυνατότητα ανέγερσης τεμένους αλλά και η τέλεση
θρησκευτικών λειτουργιών από ανθρώπους μουσουλμανικού θρησκεύματος που
ζουν στην Ελλάδα ή διέρχονται από αυτήν είναι θέματα που θα έπρεπε να
θεωρούνται αυτονόητα σε μια ευρωπαϊκή χώρα, όπως αυτονόητο πρέπει να
είναι και το δικαίωμα τέλεσης θρησκευτικών λειτουργιών από χριστιανούς
σε μουσουλμανικές χώρες ή η άρνηση πολιτών να λατρεύουν οποιονδήποτε
θεό”, τονίζεται στην ανακοίνωση.
“Ειδικά σε σχέση με το τέμενος, οι Πράσινοι τονίζουν ότι πρέπει να
αποφευχθεί τόσο ο έλεγχός του από κράτη που έχουν ενισχύσει τον
θρησκευτικό φανατισμό όσο και η «αξιοποίηση» της κατασκευής του από
ρατσιστικές κι ανιστόρητες – και για αυτό εξαιρετικά επικίνδυνες –
δυνάμεις, όπως η Χρυσή Αυγή και οι ΑΝΕΛ, για τις καιροσκοπικές
επιδιώξεις τους”.