Συντάκτης: Βασίλης Γεώργας
Χαοτικές είναι οι διαφορές
στις εκτιμήσεις για το λαθρεμπόριο καυσίμων στην Ελλάδα μεταξύ του
αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Δημήτρη Μάρδα και των εκπροσώπων της
αγοράς πετρελαιοειδών, την ώρα που ενώ διαρκεί η διελκυστίνδα οι νόμοι
που υπάρχουν για την αντιμετώπιση του λαθρεμπόριου εξακολουθούν να μην
εφαρμόζονται.Ο αρμόδιος υπουργός, που έχει τη φήμη ότι γνωρίζει όσο λίγοι το
λαθρεμπόριο και τα κόλπα της αγοράς στη χώρα μας, εκτιμά πως η
φοροδιαφυγή από την παράνομη διακίνηση καυσίμων –κυρίως εικονικές
εξαγωγές και ναυτιλιακό πετρέλαιο– ξεπερνά κάθε χρόνο το 1 με 1,2 δισ.
ευρώ και έχει δημιουργήσει προσδοκίες ότι μπορεί να βρει τον τρόπο να
γεμίσει τα άδεια ταμεία.Από την πλευρά τους οι εκπρόσωποι του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας
Πετρελαιοειδών, που συναντήθηκαν μαζί του στις αρχές της εβδομάδας,
υποστηρίζουν ότι το φαινόμενο έχει περιοριστεί σημαντικά τα τελευταία
χρόνια μετά την εξίσωση των φόρων κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης
και κίνησης, με αποτέλεσμα η εκτιμώμενη απώλεια εσόδων για το Δημόσιο να
κυμαίνεται μεταξύ 100 έως 200 εκατ. ευρώ ετησίως.
Είναι προφανές πως η κυβέρνηση έχει ανεβάσει πολύ ψηλά τον πήχη, υπονοώντας στην ουσία πως στην Ελλάδα συνεχίζει να λειτουργεί μια τεράστια «παράλληλη» μαύρη αγορά καυσίμων, ενώ η βιομηχανία πετρελαίου, που στοχοποιείται για το λαθρεμπόριο, επιχειρεί να τον κατεβάσει.
Η κόντρα και οι διαφωνίες διαρκούν χρόνια, όμως το πρόβλημα παραμένει καθώς κανείς δεν το αγγίζει, αφού όπως αποδείχθηκε, ειδικά την τελευταία τριετία, το κράτος νομοθετεί αλλά δεν εφαρμόζει τους νόμους του, όπως λ.χ για την πλήρη λειτουργία του συστήματος εισροών-εκροών σε όλο το κύκλωμα παραγωγής και εμπορίας, την παρακολούθηση των βυτιοφόρων και των πλοίων με GPS, την ιχνηθέτηση των καυσίμων, τον έλεγχο των εξαγωγών και της διακίνησης ναυτιλιακού καυσίμου κ.ά.
Την εκτίμησή του για σημαντική αλλά περιορισμένη φοροδιαφυγή ο ΣΕΕΠΕ (εκπροσωπεί τις 12 μεγαλύτερες εταιρείες εμπορίας στην Ελλάδα) αναδεικνύει και στις επίσημες θέσεις του που ανήρτησε μέσα στον Μάρτιο στην ιστοσελίδα του για το λαθρεμπόριο καυσίμων, αναφέροντας ως πιθανότερη εκδοχή στα διάφορα σενάρια που εξετάζει για την έκταση της φοροδιαφυγής το ποσόν των 150 εκατ. ευρώ για το 2014.
Από τα ναυτιλιακά καύσιμα
Σύμφωνα με τις παραδοχές που κάνει ο Σύνδεσμος, το ποσοστό του ναυτιλιακού καυσίμου που τελικά καταλήγει στην εσωτερική δασμολογημένη αγορά υπολογίζεται σε ποσοστό περίπου 25%, άλλο 25% είναι το ποσοστό του λαθρεμπορίου στα εξαγόμενα καύσιμα που επανεισάγονται παράνομα και περίπου 15% είναι πλέον το ποσοστό του πετρελαίου θέρμανσης που συνεχίζει να πωλείται ως κίνησης μετά την εξίσωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης που περιόρισε το όφελος για τους λαθρέμπορους.
Στην πραγματικότητα, πάντως, κανείς δεν είναι σε θέση να υπολογίσει το μέγεθος της φοροδιαφυγής από το λαθρεμπόριο. Κατά καιρούς αναφέρονται διάφορα μεγέθη, όπως για παράδειγμα η εκτίμηση για απώλειες 1,2 έως 1,5 δισ. ευρώ ετησίως που είχε κάνει ο Γ. Σούρλας από τη θέση του γενικού γραμματέα διαφάνειας, ή τα 20-25 δισ. ευρώ απωλειών σε βάθος 20ετίας που εκτίμησαν πρόσφατα οι εκπρόσωποι των βενζινοπωλών (ΠΟΠΕΚ).
Είναι προφανές πως η κυβέρνηση έχει ανεβάσει πολύ ψηλά τον πήχη, υπονοώντας στην ουσία πως στην Ελλάδα συνεχίζει να λειτουργεί μια τεράστια «παράλληλη» μαύρη αγορά καυσίμων, ενώ η βιομηχανία πετρελαίου, που στοχοποιείται για το λαθρεμπόριο, επιχειρεί να τον κατεβάσει.
Η κόντρα και οι διαφωνίες διαρκούν χρόνια, όμως το πρόβλημα παραμένει καθώς κανείς δεν το αγγίζει, αφού όπως αποδείχθηκε, ειδικά την τελευταία τριετία, το κράτος νομοθετεί αλλά δεν εφαρμόζει τους νόμους του, όπως λ.χ για την πλήρη λειτουργία του συστήματος εισροών-εκροών σε όλο το κύκλωμα παραγωγής και εμπορίας, την παρακολούθηση των βυτιοφόρων και των πλοίων με GPS, την ιχνηθέτηση των καυσίμων, τον έλεγχο των εξαγωγών και της διακίνησης ναυτιλιακού καυσίμου κ.ά.
Την εκτίμησή του για σημαντική αλλά περιορισμένη φοροδιαφυγή ο ΣΕΕΠΕ (εκπροσωπεί τις 12 μεγαλύτερες εταιρείες εμπορίας στην Ελλάδα) αναδεικνύει και στις επίσημες θέσεις του που ανήρτησε μέσα στον Μάρτιο στην ιστοσελίδα του για το λαθρεμπόριο καυσίμων, αναφέροντας ως πιθανότερη εκδοχή στα διάφορα σενάρια που εξετάζει για την έκταση της φοροδιαφυγής το ποσόν των 150 εκατ. ευρώ για το 2014.
Από τα ναυτιλιακά καύσιμα
Σύμφωνα με τις παραδοχές που κάνει ο Σύνδεσμος, το ποσοστό του ναυτιλιακού καυσίμου που τελικά καταλήγει στην εσωτερική δασμολογημένη αγορά υπολογίζεται σε ποσοστό περίπου 25%, άλλο 25% είναι το ποσοστό του λαθρεμπορίου στα εξαγόμενα καύσιμα που επανεισάγονται παράνομα και περίπου 15% είναι πλέον το ποσοστό του πετρελαίου θέρμανσης που συνεχίζει να πωλείται ως κίνησης μετά την εξίσωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης που περιόρισε το όφελος για τους λαθρέμπορους.
Στην πραγματικότητα, πάντως, κανείς δεν είναι σε θέση να υπολογίσει το μέγεθος της φοροδιαφυγής από το λαθρεμπόριο. Κατά καιρούς αναφέρονται διάφορα μεγέθη, όπως για παράδειγμα η εκτίμηση για απώλειες 1,2 έως 1,5 δισ. ευρώ ετησίως που είχε κάνει ο Γ. Σούρλας από τη θέση του γενικού γραμματέα διαφάνειας, ή τα 20-25 δισ. ευρώ απωλειών σε βάθος 20ετίας που εκτίμησαν πρόσφατα οι εκπρόσωποι των βενζινοπωλών (ΠΟΠΕΚ).