Οι Ελληνες πάσχουν από μια πολύ μεγάλη... ασθένεια. Αγνοούν ή δεν
θυμούνται σημαντικά αποφθέγματα αρχαίων φιλοσόφων, τα οποία αν η χώρα
αυτή εφάρμοζε θα ήταν σίγουρα σε πολύ καλύτερη κατάσταση.Ενα από
αυτά τα σπουδαία αποφθέγματα είχε πει για την Παιδεία ο Αριστοτέλης, ο
οποίος ανέφερε: «Η παιδεία και η ηθική είναι σχεδόν τα μόνα πράγματα που
δημιουργούν τον καλό άνθρωπο. Αυτές φτιάχνουν και τον καλό πολιτικό και
τον καλό βασιλιά».
Σε πιο απλά... νεοελληνικά, η επένδυση στην Παιδεία και η ηθική, η οποία όπως γνωρίζουμε είναι η αισθητική του μέλλοντος, αποτελούν τις βάσεις για ένα καλό και ισχυρό κράτος που θα μπορεί να αντιμετωπίσει κοινωνικές ή αξιακές κρίσεις.Δυστυχώς στην Ελλάδα, ειδικά στα χρόνια της Μεταπολίτευσης, επενδύθηκαν δισεκατομμύρια σε πολλούς άλλους κλάδους, αλλά όχι στην «καρδιά» της χώρας. Με τα γνωστά σε όλους αποτελέσματα.
Απαξιωμένα πανεπιστήμια, χάος στα δημοτικά και γυμνάσια, ενίσχυση της παραπαιδείας, στροφή των οικογενειών στην ιδιωτική εκπαίδευση. Και το χειρότερο; Φυγή των πιο λαμπρών μυαλών που διαθέτει η χώρα.Η έρευνα που δημοσιεύει σήμερα η «Η» είναι συγκλονιστική και βάζει το δάχτυλο επί τον τύπο των ήλων για όσα συμβαίνουν στο ελληνικό κράτος, ειδικά στα χρόνια της κρίσης. Περισσότεροι από 150.000 λαμπροί Ελληνες επιστήμονες έφυγαν από τη χώρα και εργάζονται στο εξωτερικό. Το εντυπωσιακό είναι ότι ο επιστημονικός αυτός «διωγμός» οφείλεται κατά κύριο λόγο στην έλλειψη κινήτρων για να παραμείνουν στην Ελλάδα. Χωρίς σπουδαία ερευνητικά προγράμματα, χωρίς τη σύνδεση πανεπιστημίων με την αγορά εργασίας, χωρίς κίνητρα για να πραγματοποιούν τα Ελληνόπουλα μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές εδώ κι όχι στο εξωτερικό, η «διαρροή εγκεφάλων» είναι αναπόφευκτη. Κι αν υπάρχουν κάποια λαμπρά μυαλά που παραμένουν στην Ελλάδα, έχουν κι αυτά περιθωριοποιηθεί.
Ωστόσο, δεν θα πρέπει να εκπλήσσει κανέναν η επιστημονική μετανάστευση, αλλά αντίθετα θα πρέπει να προκαλεί θλίψη το γεγονός ότι Ελληνες με λαμπρές σπουδές μετακομίζουν στο εξωτερικό και γίνονται γκαρσόνια ή οδηγοί ταξί.Οταν η Ελλάδα διαθέτει μόλις το 0,6% του ΑΕΠ για έρευνα και ανάπτυξη, ποσοστό πολύ χαμηλότερο από την Τουρκία ή τη Μαλαισία, ασφαλώς δεν πρέπει να περιμένουμε περισσότερα.Ομως, οι καιροί ου μενετοί. Το μέλλον της χώρας δεν μπορεί να υποθηκεύεται στο όνομα καμιάς οικονομικής κρίσης και περιστολής δαπανών. Η Παιδεία δεν πρέπει να γίνεται αντικείμενο διαπραγμάτευσης με κανέναν δανειστή. Και κάθε ευρώ που κόβεται από την πρωτοβάθμια έως την τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι καρφί στον μαρτυρικό σταυρό που κουβαλά η χώρα.Με δημοτικά, γυμνάσια και πανεπιστήμια διαλυμένα, με τρομακτικές ελλείψεις σε προσωπικό και υλικοτεχνική υποδομή και με μια χώρα που δεν επενδύει παρά ελάχιστα στην έρευνα, ο... σύγχρονος διωγμός των νέων επιστημόνων θα συνεχίζεται.Υπ' αυτές τις συνθήκες η οικονομική κρίση ωχριά μπροστά στο εκπαιδευτικό και επιστημονικό «έγκλημα» που έχει διαπραχθεί.
ΗΜΕΡΗΣΙΑ
Σε πιο απλά... νεοελληνικά, η επένδυση στην Παιδεία και η ηθική, η οποία όπως γνωρίζουμε είναι η αισθητική του μέλλοντος, αποτελούν τις βάσεις για ένα καλό και ισχυρό κράτος που θα μπορεί να αντιμετωπίσει κοινωνικές ή αξιακές κρίσεις.Δυστυχώς στην Ελλάδα, ειδικά στα χρόνια της Μεταπολίτευσης, επενδύθηκαν δισεκατομμύρια σε πολλούς άλλους κλάδους, αλλά όχι στην «καρδιά» της χώρας. Με τα γνωστά σε όλους αποτελέσματα.
Απαξιωμένα πανεπιστήμια, χάος στα δημοτικά και γυμνάσια, ενίσχυση της παραπαιδείας, στροφή των οικογενειών στην ιδιωτική εκπαίδευση. Και το χειρότερο; Φυγή των πιο λαμπρών μυαλών που διαθέτει η χώρα.Η έρευνα που δημοσιεύει σήμερα η «Η» είναι συγκλονιστική και βάζει το δάχτυλο επί τον τύπο των ήλων για όσα συμβαίνουν στο ελληνικό κράτος, ειδικά στα χρόνια της κρίσης. Περισσότεροι από 150.000 λαμπροί Ελληνες επιστήμονες έφυγαν από τη χώρα και εργάζονται στο εξωτερικό. Το εντυπωσιακό είναι ότι ο επιστημονικός αυτός «διωγμός» οφείλεται κατά κύριο λόγο στην έλλειψη κινήτρων για να παραμείνουν στην Ελλάδα. Χωρίς σπουδαία ερευνητικά προγράμματα, χωρίς τη σύνδεση πανεπιστημίων με την αγορά εργασίας, χωρίς κίνητρα για να πραγματοποιούν τα Ελληνόπουλα μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές εδώ κι όχι στο εξωτερικό, η «διαρροή εγκεφάλων» είναι αναπόφευκτη. Κι αν υπάρχουν κάποια λαμπρά μυαλά που παραμένουν στην Ελλάδα, έχουν κι αυτά περιθωριοποιηθεί.
Ωστόσο, δεν θα πρέπει να εκπλήσσει κανέναν η επιστημονική μετανάστευση, αλλά αντίθετα θα πρέπει να προκαλεί θλίψη το γεγονός ότι Ελληνες με λαμπρές σπουδές μετακομίζουν στο εξωτερικό και γίνονται γκαρσόνια ή οδηγοί ταξί.Οταν η Ελλάδα διαθέτει μόλις το 0,6% του ΑΕΠ για έρευνα και ανάπτυξη, ποσοστό πολύ χαμηλότερο από την Τουρκία ή τη Μαλαισία, ασφαλώς δεν πρέπει να περιμένουμε περισσότερα.Ομως, οι καιροί ου μενετοί. Το μέλλον της χώρας δεν μπορεί να υποθηκεύεται στο όνομα καμιάς οικονομικής κρίσης και περιστολής δαπανών. Η Παιδεία δεν πρέπει να γίνεται αντικείμενο διαπραγμάτευσης με κανέναν δανειστή. Και κάθε ευρώ που κόβεται από την πρωτοβάθμια έως την τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι καρφί στον μαρτυρικό σταυρό που κουβαλά η χώρα.Με δημοτικά, γυμνάσια και πανεπιστήμια διαλυμένα, με τρομακτικές ελλείψεις σε προσωπικό και υλικοτεχνική υποδομή και με μια χώρα που δεν επενδύει παρά ελάχιστα στην έρευνα, ο... σύγχρονος διωγμός των νέων επιστημόνων θα συνεχίζεται.Υπ' αυτές τις συνθήκες η οικονομική κρίση ωχριά μπροστά στο εκπαιδευτικό και επιστημονικό «έγκλημα» που έχει διαπραχθεί.
ΗΜΕΡΗΣΙΑ