21 Αυγούστου 2014

Η Ελλάδα ζητά μηχανισμό έκτακτης ανάγκης για το φυσικό αέριο Επιστολή του υπουργού Περιβάλλοντος προς τον Επίτροπο Ενέργειας


Η κ. Μανιάτης υποστηρίζει την συγκρότηση ενός «ευρωπαϊκού μηχανισμού για την προμήθεια Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ), προκειμένου να αντιμετωπιστεί το ενδεχόμενο ενεργειακής κρίσης». Και αυτό διότι, όπως παραδέχονται στελέχη του υπουργείου, τυχόν «πάγωμα» της προμήθειας Ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρώπη, θα προκαλέσει μεγάλο πρόβλημα και στην Ελλάδα.
Αυτός ο συντονιστικός μηχανισμός έκτακτης ανάγκης θα τελεί υπό την εποπτεία της Ομάδας Συντονισμού για το Φυσικό Αέριο της ΕΕ, με στόχο την κατά προτεραιότητα παράδοση πλεοναζουσών ποσοτήτων ΥΦΑ στις πλέον πληττόμενες αγορές της Ευρώπης, αντί για άλλους προορισμούς, αναφέρει το υπουργείο.

«Οι πιθανότητες να υπάρξει κατά την χειμερινή περίοδο σημαντική διακοπή, σε διάρκεια και σε ποσότητες, του φυσικού αερίου προς την ΕΕ είναι περισσότερο αυξημένες από ποτέ. Η περιοχή των Βαλκανίων αναμένεται να πληγεί περισσότερο από κάθε άλλη περιοχή της Ευρώπης. Σημαντική διέξοδος για τις χώρες της περιοχής μας είναι η τροφοδοσία με LNG, μέσω Ελλάδας» σημειώνει ο κ. Μανιάτης.

Σύμφωνα με τον κ. Μανιάτη, η Ευρώπη θα πρέπει να συντονίσει τις προσπάθειες, ακόμη και και να παράσχει χρηματοδότηση, ώστε οι διαθέσιμες ποσότητες LNG να κατευθυνθούν προς χώρες της ΕΕ, που θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα στο ενεργειακό τους ισοζύγιο.

«Ο προτεινόμενος μηχανισμός θα μπορεί να ενεργοποιείται ώστε να αντιμετωπίζει στην πράξη τις κρίσεις ασφάλειας ενεργειακού εφοδιασμού, είτε αυτές είναι εκτεταμένες, είτε αφορούν σε μικρότερες ευρωπαϊκές περιφέρειες (π.χ. Βαλκάνια)» αναφέρει το υπουργείο Περιβάλλοντος.

Σημειωτέον ότι σε αντίστοιχη κρίση του 2009, η Ελλάδα μπόρεσε να τροφοδοτήσει με φυσικό αέριο τη Βουλγαρία για λίγες ημέρες.

Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου, η Ευρώπη εισάγει το 35%-40% των αναγκών της σε φυσικό αέριο από την Ρωσία, μέσω διαφόρων αγωγών, ενώ κάποια κράτη - μέλη εξαρτώνται κατά 100% από το ρώσικο φυσικό αέριο.

Στην Ελλάδα, το 60% του φυσικού αερίου που διακινεί η ΔΕΠΑ έρχεται μέσω της Ουκρανίας, ενώ εκτός από την Ελλάδα μέσω Ουκρανίας τροφοδοτείται με φυσικό αέριο σχεδόν η μισή Ευρώπη.

«Οι αντίστοιχες εγκαταστάσεις εισαγωγής LNG στην υπόλοιπη Ευρώπη, ακόμη και αν επαρκούσαν για την εισαγωγή LNG με προορισμό τα Βαλκάνια, δεν θα ήταν δυνατό να χρησιμοποιηθούν για το σκοπό αυτό, καθώς δεν υπάρχουν επαρκείς διασυνδετήριοι αγωγοί μεταφοράς, οι οποίοι θα μπορούσαν να μεταφέρουν αυτές τις ποσότητες στα Βαλκάνια» επισημαίνουν οι ίδιες πηγές.

Το ενδεχόμενο μιας μακράς διακοπής του ρώσικου φυσικού αερίου προς την Ευρώπη -διακοπής ακόμη μεγαλύτερης από αυτήν του 2009 που διήρκεσε δύο εβδομάδες- είναι πιθανή, τονίζουν και παραδέχονται ότι αυτό «μπορεί να δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα στον ενεργειακό εφοδιασμό της χώρας αλλά και όλης της Ευρώπης».

«Σε μια τέτοια περίπτωση η Ελλάδα, μέσω της ΔΕΠΑ και των λοιπών προμηθευτών που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας, αλλά και οι άλλοι Ευρωπαίοι εταίροι, μέσω των αντίστοιχων εταιριών, θα πρέπει να αναζητήσουν, κατά μόνας, πιθανόν για μεγάλο χρονικό διάστημα, φορτία LNG και άλλες πηγές τροφοδοσίας. Αυτό θα δημιουργήσει ταυτόχρονη ζήτηση  από όλη την Ευρώπη και μεγάλη άνοδο των τιμών, δηλαδή ραγδαία αύξηση του ενεργειακού κόστους, που αποτελεί διαχρονικά το μεγαλύτερο κίνδυνο για την οικονομία και με αμφίβολο αποτέλεσμα εύρεσης φορτίων LNG, ικανών να αντισταθμίσουν την έλλειψη του ρωσικού φυσικού αερίου μέσω αγωγών» εξηγούν στελέχη του υπουργείου Περιβάλλοντος.

Και αυτό διότι κάθε χώρα έχει διαφορετικές επιπτώσεις στο ενεργειακό της ισοζύγιο από την έλλειψη του Ρώσικου φυσικού αερίου, διαφορετικές διασφαλισμένες ποσότητες LNG μέσω μακροχρόνιων συμβολαίων προμήθειας, ενώ πολλές χώρες δεν έχουν εγκαταστάσεις LNG.

Αντίθετα, χώρες που παραδοσιακά κατέχουν μεγάλα μερίδια και συμβολαιοποιημένες ποσότητες στην αγορά LNG θα έχουν από μέτριες έως μηδενικές επιπτώσεις στο ενεργειακό τους ισοζύγιο από τυχόν έλλειψη του Ρώσικου φυσικού αερίου.

Στο μεταξύ, καθώς σε πολλές χώρες της Ασίας καταγράφεται μεγάλη ζήτηση, οι τιμές του LNG έχουν οδηγηθεί σε υψηλότερα επίπεδα, σε σχέση με την τιμή του αερίου σε ΗΠΑ και ΕΕ, κάτι που θα μπορούσε να λειτουργήσει εις βάρος των ευρωπαϊκών χωρών, καθώς οι προμηθευτές θα προτιμήσουν τις αυξημένες τιμές αγοράς.

Έτσι, είναι πιθανό κράτη-μέλη να βρεθούν σε πλήρες αδιέξοδο ενεργειακά από την έλλειψη ρώσικου φυσικού αερίου, σε ένα ενδεχόμενο μακράς διακοπής των παραδόσεων μέσω Ουκρανίας και ταυτόχρονα ευρωπαϊκά φορτία LNG από άλλες χώρες, κράτη-μέλη, ευρισκόμενα σε περίσσεια στο ενεργειακό τους ισοζύγιο να πωλούνται στην Ασία σε καλές τιμές, καταλήγουν.