26 Αυγούστου 2014

Οι 300 της Ίμβρου

Σημερινή-Ο Οικουμενικός Πατριάρχης διεκτραγωδεί το δράμα του Ελληνισμού-Ο Βαρθολομαίος ευχήθηκε για δίκαιη και λειτουργική λύση του Κυπριακού

Να λήξει αισίως, με λύση δίκαιη, λειτουργική και μόνιμη, το Κυπριακό, ευχήθηκε ο Οικουμενικός Πατριάρχης σε ομάδα Κυπρίων προσκυνητών από τη Λεμεσό, που βρέθηκαν στην Ίμβρο, όπου και γεννήθηκε το 1940 ο Κωνσταντινουπόλεως Βαρθολομαίος. Μια τέτοια λύση, συμπλήρωσε, δεν μπορεί παρά να είναι «στο πλαίσιο του διεθνούς δικαίου».

Οι Κύπριοι προσκυνητές από την ενορία του Αγίου Αρσενίου του Καππαδόκη της Λεμεσού, συναντήθηκαν και συνομίλησαν με τον Πατριάρχη μετά τη Θεία Λειτουργία, που τελέστηκε στον ιερό ναό της Αγίας Μαρίνας στο Σχοινούδι, το μεγαλύτερο και ώς το 1964 ανθηρότερο χωριό της Ίμβρου, με 3.000 Έλληνες μονίμους κατοίκους τότε.

Όπως μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΑΠΕ), ο κ. Βαρθολομαίος ευχαρίστησε τους Λεμεσιανούς πιστούς που τίμησαν τη γενέτειρά του με την επίσκεψή τους. Τους είπε μάλιστα να μεταφέρουν τις αδελφικές του ευχές προς τον Μητροπολίτη Λεμεσού Αθανάσιο.

Τόνισε ακόμα ο Οικουμενικός Πατριάρχης ότι αγκαλιάζει με αδελφική αγάπη όλους τους Κυπρίους και ευχήθηκε το πρόβλημα που ταλαιπωρεί τους Κυπρίους, το οποίο «ταλαιπώρησε πολύ και εμάς, φυσικά άθελά σας», να λήξει αισίως.

Μίλησε επίσης για τη συμπόρευση της Εκκλησίας Κύπρου και Φαναρίου και εξήρε τον εποικοδομητικό, όπως είπε, ρόλο του Αρχιεπισκόπου Χρυσοστόμου. «Ευλογώ όλο τον κυπριακό λαό και εύχομαι τα βέλτιστα και τα κρείττονα», συμπλήρωσε.

Επικεφαλής της ομάδας από την ενορία του Αγίου Αρσενίου του Καππαδόκη της Λεμεσού ήταν ο εφημέριος του ναού Μιχαήλ Σπανός. Πριν από την Ίμβρο, επισκέφθηκαν την Κωνσταντινούπολη και το Αϊβαλί (Κυδωνίες).

Ο π. Μιχαήλ προσέφερε στον Πατριάρχη εκ μέρους της ενορίας του μια εικόνα του Αγίου Αρσενίου του Καππαδόκη, δική του θεολογική διατριβή που αναφέρεται στο Οικουμενικό Πατριαρχείο.

Υπόλογη η Τουρκία
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης βρίσκεται στην Ίμβρο με την ευκαιρία της συμπλήρωσης φέτος 50 χρόνων από τις απελάσεις των Ελλήνων της Ίμβρου και της Τενέδου από τους Τούρκους. Στην ομιλία του προς τους προσκυνητές, μίλησε για το δράμα αυτών των δύο νησιών τα οποία, σύμφωνα με το άρθρο 14 της Συνθήκης της Λωζάννης, περιήλθαν στην Τουρκία.

Είχε προβλεφθεί όμως, για τα 2 αυτά νησιά, η θέσπιση ενός καθεστώτος «ειδικής οργάνωσης» (τοπική αστυνομία), με τη συμμετοχή του τοπικού πληθυσμού, ως παροχή εγγυήσεων «στον γηγενή, μη μουσουλμανικό πληθυσμό των κατοίκων τους». Οι προβλέψεις του άρθρου 14 ουδέποτε εφαρμόστηκαν και, όπως επισημαίνει σε κάθε ευκαιρία το ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών, «η Τουρκία είναι υπόλογη γι' αυτό».

Μάλιστα, το 1964 το τουρκικό κράτος απαγόρευσε τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας (στο πλαίσιο της μειονοτικής εκπαίδευσης), με αποτέλεσμα ο κύριος όγκος των μαθητών να μεταναστεύσουν στην Κωνσταντινούπολη και στην Ελλάδα.

Τα μέτρα αυτά είχαν ως αποτέλεσμα να μειωθεί δραματικά ο πληθυσμός της ελληνικής μειονότητας στα δύο νησιά. Κατά τις εκτιμήσεις του Υπουργείου Εξωτερικών, από τους περίπου 7.500 Έλληνες που κατοικούσαν στα νησιά το 1960, σήμερα έχουν μείνει το πολύ 300, και μάλιστα «υπό καθεστώς δύσκολο».

Η Ίμβρος μάς πληγώνει
«Όπου κι αν ταξιδέψαμε όλες αυτές τις πονεμένες δεκαετίες, η Ίμβρος εξακολούθησε να μας πληγώνει, για να παραφράσουμε τον Μικρασιάτη νομπελίστα ποιητή μας», είπε φανερά συγκινημένος ο Πατριάρχης, αναφερόμενος στον Γιώργο Σεφέρη, που στο ποίημά του «Με τον τρόπο του Γ.Σ.» έγραψε «όπου κι αν ταξιδέψω η Ελλάδα με πληγώνει».

Εξέφρασε όμως την αισιοδοξία του ότι έρχονται καλύτερες μέρες, αν και τόνισε ότι «επιστρέφουμε μέσα στα αποδεκατισμένα χωριά μας» και πρόσθεσε ότι οι Ίμβριοι περιμένουν την απόδοση του αυτονόητου δικαιώματος να κληρονομούν τις περιουσίες των πατέρων τους, ανεξαρτήτως υπηκοότητας, την οποία, όπως σημείωσε, όσοι την έχασαν ήταν αποτέλεσμα του ξεκληρίσματος πριν από 50 χρόνια.

Αναφερόμενος στην πολιτική της Τουρκίας της περιόδου εκείνης, ο Οικουμενικός Πατριάρχης μίλησε για το «περίφημο κατάπτυστο πρόγραμμα διαλύσεως», του οποίου σήμερα φαίνεται ότι θα παραπεμφθούν στο εδώλιο του κατηγορουμένου και οι εμπνευστές και οι εκτελεστές του.

«Είναι άδικο και παράλογο να θεωρείσαι ξένος και πολίτης δευτέρας κατηγορίας στον τόπο σου», κατέληξε ο Οικουμενικός Πατριάρχης.