22 Ιουνίου 2014


Σε τελικό στάδιο υλοποίησης βρίσκεται, σύμφωνα με καλά πληροφορημένη πηγή της «Κ», σχέδιο της ΕΛ.ΑΣ. για την αγορά μη επανδρωμένων αεροσκαφών (UAV – Unmmaned Aerial Vehicle). Αυτό επιβεβαίωσε μιλώντας πριν από λίγα εικοσιτετράωρα στην «Κ» κορυφαίος αξιωματικός της Αστυνομίας, διευκρινίζοντας, πάντως, ότι δεν έχουν υπάρξει οριστικές αποφάσεις σχετικά με τον αριθμό και τον ακριβή τύπο των αεροσκαφών που θα επιλεγούν. Σύμφωνα, πάντως, με πληροφορίες, το υπουργείο Δημόσιας Τάξης βρίσκεται ήδη σε προχωρημένες συζητήσεις με ισραηλινών συμφερόντων εταιρείες που εξειδικεύονται στην κατασκευή μη επανδρωμένων αεροσκαφών. Πρόθεση των επιτελών της ΕΛ.ΑΣ. είναι να χρησιμοποιήσουν τα εν λόγω αεροπλάνα για τον έλεγχο των συνόρων, αλλά και σε αντιτρομοκρατικές επιχειρήσεις μέσα στον αστικό ιστό.

Τα UAV ή «Drones», εξάλλου, μπορούν και πετούν αθόρυβα, άρα δίχως να γίνονται αντιληπτά πάνω από περιοχές αστυνομικού ενδιαφέροντος, μεταφέροντας (είτε πρόκειται π.χ. για την ελληνοτουρκική μεθόριο είτε... για τα Εξάρχεια) εικόνα, ήχο και άλλα δεδομένα στο κέντρο επιχειρήσεων της ΕΛ.ΑΣ. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ιδέα για την αγορά μη επανδρωμένων αεροσκαφών γεννήθηκε την περίοδο των μεγάλων συγκεντρώσεων των «Αγανακτισμένων» στην πλατεία Συντάγματος.

Συναντήσεις
Σύμφωνα με άριστα πληροφορημένη πηγή της «Κ», το φθινόπωρο του 2011, υπό την ασφυκτική πίεση των μεγάλων κινητοποιήσεων και των εκτεταμένων επεισοδίων στο κέντρο της πρωτεύουσας, Ελληνες αξιωματικοί είχαν συναντηθεί με εκπροσώπους ισραηλινής εταιρείας για την αγορά συγκεκριμένου τύπου μη επανδρωμένου αεροσκάφους. Οι διαδικασίες επιταχύνθηκαν το διάστημα υπουργίας του κ. Νίκου Δένδια, ο οποίος, σημειωτέον, το περασμένο καλοκαίρι είχε έρθει σε συνεννόηση με το υπουργείο Εθνικής Αμυνας για να παραχωρηθεί στην ΕΛ.ΑΣ. μη επανδρωμένο αεροσκάφος που χρησιμοποιήθηκε στην επιχείρηση σύλληψης των Αλβανών δραπετών της φυλακής Τρικάλων.

Υπενθυμίζεται ότι το πρωί της 27ης Ιουνίου 2013 το γαλλικής κατασκευής μη επανδρωμένο σκάφος του Στρατού που «μετείχε» στις έρευνες για τον εντοπισμό των Αλβανών δραπετών είχε καταπέσει στην περιοχή Αγία Ευθυμία Φωκίδας. Η ηγεσία της ΕΛ.ΑΣ. είχε προσπαθήσει να διαψεύσει τη σύνδεση του αεροσκάφους με την εν εξελίξει αστυνομική επιχείρηση. Είχε τότε διαρρεύσει στον Τύπο ότι τα UAV που διαθέτει ο Στρατός εκτοξεύονται από ειδικό όχημα, προσγειώνονται με αλεξίπτωτο, έχουν πτητική εμβέλεια 15 - 30 χιλιομέτρων και δυνατότητα ενσωμάτωσης συσκευών κατόπτευσης χώρων, εντοπισμού στίγματος κινητών, υποκλοπής συνομιλιών κ.ά.

Τον Φεβρουάριο του 2012 η ισραηλινή εταιρεία Israel Aerospace Industries (I.A.I.) παρουσίασε σε Ελληνες αξιωματικούς στην αεροπορική βάση στο Ακτιο το μη επανδρωμένο αεροσκάφος της, «Heron». Η συνάντηση είχε πραγματοποιηθεί με πρωτοβουλία του ευρωπαϊκού οργανισμού Frontex και αφορούσε τη χρήση του συγκεκριμένου τύπου UAV σε επιχειρήσεις για τον έλεγχο των συνόρων και την αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης. Ανώτατος αξιωματικός της ΕΛ.ΑΣ. δήλωσε, μάλιστα, στην «Κ» ότι γίνεται προσπάθεια για την αγορά μη επανδρωμένων αεροσκαφών και με κοινοτικά κονδύλια που έχουν προβλεφθεί για την περίοδο 2014 - 2020.

Το Tetra
Παράλληλα, η ΕΛ.ΑΣ. προετοιμάζει την επιστροφή της –από 1ης Αυγούστου– στο παλαιό σύστημα ενδοεπικοινωνίας, που προβλέπει επαναφορά των απλών αναλογικών ασυρμάτων αντί του κωδικοποιημένου συστήματος TETRA που αγοράστηκε (ως υποσύστημα του C4I) παραμονές των Ολυμπιακών Αγώνων. Κατά πληροφορίες, οι συζητήσεις των επιτελών της ΕΛ.ΑΣ. με τους εκπροσώπους αμερικανικής εταιρείας για τη διατήρηση του υπάρχοντος συστήματος έχουν οδηγηθεί σε αδιέξοδο, καθώς το ετήσιο κόστος συντήρησης ανέρχεται στα 4,5 εκατ. ευρώ, ποσό που θεωρείται απαγορευτικό.

Τα τελευταία 24ωρα, μάλιστα, φαίνεται να προκρίνεται ως λύση η αναβάθμιση, αντί ποσού που κυμαίνεται σε 1,2 εκατ. ευρώ, του παλαιού αναλογικού συστήματος με την προσθήκη σε αυτό «μηχανισμού» κρυπτογράφησης των επικοινωνιών. Σημειώνεται, πάντως, ότι η Αντιτρομοκρατική διαθέτει ήδη δικό της κρυπτογραφημένο, αναλογικό σύστημα ενδοεπικοινωνίας. Το σύστημα ενδοεπικοινωνίας Tetra, που λειτουργεί μόνο στα όρια της Αττικής, κόστισε στο Δημόσιο περίπου 90 εκατ. ευρώ και η εγκατάστασή του ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο του 2004 από τη γερμανική εταιρεία Siemens η οποία συμμετείχε στην κοινοπραξία SAIC.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι στην ΕΛ.ΑΣ. εξετάζεται το ενδεχόμενο επισκευής των καμερών που είχαν εγκατασταθεί το 2004 στο κέντρο της Αθήνας και βρίσκονται σήμερα εκτός λειτουργίας. Καθώς μάλιστα η βάση των καμερών (τα λεγόμενα ΚΑΦΑΟ) έχει στην πάροδο των ετών πυρποληθεί από αντιεξουσιαστές εξετάζεται η μετατροπή των καμερών από ενσύρματες σε ασύρματες με τη χρήση καρτών sim. Το κόστος για την επανενεργοποίηση κάθε κάμερας έχει προϋπολογιστεί στα 1.200 ευρώ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΩΤΗΣ