Εκτός μάχης βρίσκεται το 1/3 των εναέριων μέσων δασοπυρόσβεσης, καθώς
θα παραμείνουν καθηλωμένα στο έδαφος λόγω παλαιότητας και αδυναμίας
συντήρησης.
Με έναν γερασμένο εναέριο στόλο και έναν προϋπολογισμό, που την
τελευταία πενταετία έχει μειωθεί πάνω από 30%, αλλά και την παρεδαφιαία
βλάστηση, η οποία προήλθε από τις όψιμες φετινές βροχές, το έργο της
δασοπυρόσβεσης καθίσταται εξαιρετικά δύσκολο.Η μορφολογία των
ελληνικών δασών, με τις απότομες χαράδρες, τις αχαρτογράφητες περιοχές,
την απουσία ζωνών πυροπροστασίας και τα δύσβατα μονοπάτια, δεν ευνοεί
την πρόσβαση στα τροχοφόρα οχήματα και καθιστά αναγκαία την ύπαρξη ενός
άρτια στελεχωμένου εναέριου στόλου.
Αεροσκάφη τα οποία να μπορούν να επιχειρούν ακόμα και σε ακραίες καιρικές συνθήκες, όπως είναι οι ισχυροί έως θυελλώδεις άνεμοι, που πάντα ενισχύονται πάνω από το κύριο μέτωπο της πυρκαγιάς.
«Αυτό που πρέπει να κατανοήσουμε και φέτος είναι ότι τη φωτιά τη σβήνουμε όλοι μαζί. Επιβάλλεται να προσέχει ο κόσμος πάντα, αλλά ιδιαίτερα τώρα που οι θερμοκρασίες ανεβαίνουν και τα δάση μας καθίστανται ως μία πυριτιδαποθήκη. Εμείς με τα μέσα που έχουμε προσπαθούμε έναν άμεσο και αποτελεσματικό σχεδιασμό. Προσπαθούμε να σβήσουμε τη φωτιά στην αρχή της, ώστε να μην ανοίξει», λέει στο «Εθνος» ο υπεύθυνος του Γραφείου Τύπου του Πυροσβεστικού Σώματος, αντιπύραρχος Νίκος Τσόγκας.
Στην εκπνοή του Ιουνίου και ενώ η αντιπυρική περίοδος ήδη διανύει τον δεύτερο μήνα το δυναμικό του Πυροσβεστικού Σώματος, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί καθημερινά, καθίσταται απογοητευτικό σε αριθμούς εφόσον δεν υπάρχουν τα απαραίτητα κονδύλια ύψους 350 εκατ. ευρώ για να ανανεωθεί ο στόλος των πυροσβεστικών αεροσκαφών.
Από τα 13 καναντέρ CL-215 ηλικίας έως και 40 χρόνων, σε ετοιμότητα βρίσκονται τα 6, ενώ μέσα στις επόμενες μέρες θα γίνουν 8.
Τα συγκεκριμένα αεροσκάφη επισημαίνεται ότι δεν μπορούν να επιχειρήσουν όταν πνέουν άνεμοι έντασης ίσης ή μεγαλύτερης των 7 μποφόρ, κάτι εξαιρετικά συνηθισμένο στην Ελλάδα, κυρίως τον Αύγουστο που τα μποφόρ αγγίζουν και τα 9 με 10. Από τα... νεότερα καναντέρ, τα CL-415, η ηλικία των οποίων είναι 15 ετών, σε ετοιμότητα βρίσκονται τα 5.
Υπάρχουν, επιπλέον, 5 ιδιόκτητα ελικόπτερα της Πυροσβεστικής εκ των οποίων τα 2 είναι τύπου super puma και τα 3 DK και 10 μισθωμένα ελικόπτερα (3 βαρέως τύπου και 7 μεσαίου), ενώ η αεροπλοΐα της Πυροσβεστικής περιλαμβάνει και 30 πετζετέλ, τα γνωστά «ψεκαστικά», από τα οποία όμως έτοιμα να επιχειρήσουν είναι μόλις τα 18. Αυτά αν και έχουν περιορισμένη χωρητικότητα νερού (1 tn) και ο ανεφοδιασμός τους γίνεται μόνο από σταθερές αντλίες στο αεροδρόμιο είναι τα μοναδικά εναέρια μέσα «πρώτης προσβολής» που διαθέτουμε.
Πολύ σημαντική είναι και η παρουσία του στόλου των οχημάτων τα οποία είναι στο σύνολό τους 2.993 και μόλις τα 1.633 υδροφόρα, με τα μισά να ξεπερνούν την ηλικία των 15 ετών.
Παράλληλα την ώρα που η πυρασφάλεια της χώρας απαιτεί ένα μεγάλο δυναμικό σε μόνιμους επαγγελματίες πυροσβέστες, ο αριθμός τους μόλις που φτάνει τους 8.435, ενώ πρόσφατα αποφοίτησαν άλλοι 225. Αξιοσημείωτο είναι ότι σε μια χώρα με ιστορικό πυρκαγιών, όπως η Ελλάδα, προσλήψεις σε μόνιμο προσωπικό είχαν να γίνουν από το 2007.
Στο προσωπικό της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, που φέτος θα κληθεί να αντιμετωπίσει τις φωτιές, προστίθενται 3.912 πυροσβέστες 5ετούς υποχρέωσης και 1.500 εποχικοί.
Αντίπαλος και η παρεδαφιαία βλάστηση
Στα ήδη μειωμένα κονδύλια που δαπανώνται τα τελευταία χρόνια, ελέω κρίσης, και για τη δασοπροστασία, φέτος έρχεται να προστεθεί και το θέμα της παρεδαφιαίας βλάστησης.
«Οι όψιμες βροχές που είχαμε φέτος έχουν προκαλέσει μια έντονη παρεδαφιαία βλάστηση η οποία σε περίπτωση πυρκαγιάς θα δυσκολέψει τις προσπάθειες κατάσβεσής της. Εχουν μεγαλώσει τα περιαστικά άνθη και αυτό δυστυχώς θα δυσχεράνει τις προσπάθειες κατάσβεσης», λέει ο Νίκος Μπόκαρης, δασολόγος, Πρόεδρος της ΠΕΔΔΥ (Πανελλήνια Ενωση Δασολόγων Δημ. Υπαλλήλων).
Στον τομέα της πρόληψης αυτά που έχουν γίνει είναι υποδεέστερα των αναγκών, ενώ αν και έχουν ανακοινωθεί οι σχετικές πιστώσεις, στα δάση δεν έχει φανεί καμία βελτίωση στις αντιπυρικές ζώνες ή στο δασικό οδικό δίκτυο.
Ο γενικός γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής, κ. Μανώλης Αγγελάκας, επεσήμανε μεταξύ άλλων: «Η χρηματοδότηση στους δήμους, συνολικά 18,4 εκατομμύρια ευρώ πανελλαδικά, έχει καταβληθεί για μία ακόμα φορά έγκαιρα επομένως δεν υπάρχει δικαιολογία στην Αυτοδιοίκηση. Αυτά που μπορεί να δώσει η πατρίδα για καθαρισμούς έχουν δοθεί έγκαιρα. Αλλά μόνο ένα 10% των δήμων έχει ανταποκριθεί», υλοποιώντας σχετικά έργα.
Ο ίδιος επεσήμανε επίσης τον κίνδυνο μια πυρκαγιά να ξεκινήσει από ανεξέλεγκτες χωματερές (ΧΑΔΑ) και τόνισε ότι πρέπει να επανεξεταστεί το θέμα της έγκαιρης χρηματοδότησης των δασικών έργων.
Στέλλα Κεμανετζή
Αεροσκάφη τα οποία να μπορούν να επιχειρούν ακόμα και σε ακραίες καιρικές συνθήκες, όπως είναι οι ισχυροί έως θυελλώδεις άνεμοι, που πάντα ενισχύονται πάνω από το κύριο μέτωπο της πυρκαγιάς.
«Αυτό που πρέπει να κατανοήσουμε και φέτος είναι ότι τη φωτιά τη σβήνουμε όλοι μαζί. Επιβάλλεται να προσέχει ο κόσμος πάντα, αλλά ιδιαίτερα τώρα που οι θερμοκρασίες ανεβαίνουν και τα δάση μας καθίστανται ως μία πυριτιδαποθήκη. Εμείς με τα μέσα που έχουμε προσπαθούμε έναν άμεσο και αποτελεσματικό σχεδιασμό. Προσπαθούμε να σβήσουμε τη φωτιά στην αρχή της, ώστε να μην ανοίξει», λέει στο «Εθνος» ο υπεύθυνος του Γραφείου Τύπου του Πυροσβεστικού Σώματος, αντιπύραρχος Νίκος Τσόγκας.
Στην εκπνοή του Ιουνίου και ενώ η αντιπυρική περίοδος ήδη διανύει τον δεύτερο μήνα το δυναμικό του Πυροσβεστικού Σώματος, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί καθημερινά, καθίσταται απογοητευτικό σε αριθμούς εφόσον δεν υπάρχουν τα απαραίτητα κονδύλια ύψους 350 εκατ. ευρώ για να ανανεωθεί ο στόλος των πυροσβεστικών αεροσκαφών.
Από τα 13 καναντέρ CL-215 ηλικίας έως και 40 χρόνων, σε ετοιμότητα βρίσκονται τα 6, ενώ μέσα στις επόμενες μέρες θα γίνουν 8.
Τα συγκεκριμένα αεροσκάφη επισημαίνεται ότι δεν μπορούν να επιχειρήσουν όταν πνέουν άνεμοι έντασης ίσης ή μεγαλύτερης των 7 μποφόρ, κάτι εξαιρετικά συνηθισμένο στην Ελλάδα, κυρίως τον Αύγουστο που τα μποφόρ αγγίζουν και τα 9 με 10. Από τα... νεότερα καναντέρ, τα CL-415, η ηλικία των οποίων είναι 15 ετών, σε ετοιμότητα βρίσκονται τα 5.
Υπάρχουν, επιπλέον, 5 ιδιόκτητα ελικόπτερα της Πυροσβεστικής εκ των οποίων τα 2 είναι τύπου super puma και τα 3 DK και 10 μισθωμένα ελικόπτερα (3 βαρέως τύπου και 7 μεσαίου), ενώ η αεροπλοΐα της Πυροσβεστικής περιλαμβάνει και 30 πετζετέλ, τα γνωστά «ψεκαστικά», από τα οποία όμως έτοιμα να επιχειρήσουν είναι μόλις τα 18. Αυτά αν και έχουν περιορισμένη χωρητικότητα νερού (1 tn) και ο ανεφοδιασμός τους γίνεται μόνο από σταθερές αντλίες στο αεροδρόμιο είναι τα μοναδικά εναέρια μέσα «πρώτης προσβολής» που διαθέτουμε.
Πολύ σημαντική είναι και η παρουσία του στόλου των οχημάτων τα οποία είναι στο σύνολό τους 2.993 και μόλις τα 1.633 υδροφόρα, με τα μισά να ξεπερνούν την ηλικία των 15 ετών.
Παράλληλα την ώρα που η πυρασφάλεια της χώρας απαιτεί ένα μεγάλο δυναμικό σε μόνιμους επαγγελματίες πυροσβέστες, ο αριθμός τους μόλις που φτάνει τους 8.435, ενώ πρόσφατα αποφοίτησαν άλλοι 225. Αξιοσημείωτο είναι ότι σε μια χώρα με ιστορικό πυρκαγιών, όπως η Ελλάδα, προσλήψεις σε μόνιμο προσωπικό είχαν να γίνουν από το 2007.
Στο προσωπικό της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, που φέτος θα κληθεί να αντιμετωπίσει τις φωτιές, προστίθενται 3.912 πυροσβέστες 5ετούς υποχρέωσης και 1.500 εποχικοί.
Αντίπαλος και η παρεδαφιαία βλάστηση
Στα ήδη μειωμένα κονδύλια που δαπανώνται τα τελευταία χρόνια, ελέω κρίσης, και για τη δασοπροστασία, φέτος έρχεται να προστεθεί και το θέμα της παρεδαφιαίας βλάστησης.
«Οι όψιμες βροχές που είχαμε φέτος έχουν προκαλέσει μια έντονη παρεδαφιαία βλάστηση η οποία σε περίπτωση πυρκαγιάς θα δυσκολέψει τις προσπάθειες κατάσβεσής της. Εχουν μεγαλώσει τα περιαστικά άνθη και αυτό δυστυχώς θα δυσχεράνει τις προσπάθειες κατάσβεσης», λέει ο Νίκος Μπόκαρης, δασολόγος, Πρόεδρος της ΠΕΔΔΥ (Πανελλήνια Ενωση Δασολόγων Δημ. Υπαλλήλων).
Στον τομέα της πρόληψης αυτά που έχουν γίνει είναι υποδεέστερα των αναγκών, ενώ αν και έχουν ανακοινωθεί οι σχετικές πιστώσεις, στα δάση δεν έχει φανεί καμία βελτίωση στις αντιπυρικές ζώνες ή στο δασικό οδικό δίκτυο.
Ο γενικός γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής, κ. Μανώλης Αγγελάκας, επεσήμανε μεταξύ άλλων: «Η χρηματοδότηση στους δήμους, συνολικά 18,4 εκατομμύρια ευρώ πανελλαδικά, έχει καταβληθεί για μία ακόμα φορά έγκαιρα επομένως δεν υπάρχει δικαιολογία στην Αυτοδιοίκηση. Αυτά που μπορεί να δώσει η πατρίδα για καθαρισμούς έχουν δοθεί έγκαιρα. Αλλά μόνο ένα 10% των δήμων έχει ανταποκριθεί», υλοποιώντας σχετικά έργα.
Ο ίδιος επεσήμανε επίσης τον κίνδυνο μια πυρκαγιά να ξεκινήσει από ανεξέλεγκτες χωματερές (ΧΑΔΑ) και τόνισε ότι πρέπει να επανεξεταστεί το θέμα της έγκαιρης χρηματοδότησης των δασικών έργων.
Στέλλα Κεμανετζή