Για το Ισραήλ, τα πλεονεκτήματα της συγκεκριμένης τεχνολογίας είναι
προφανή: δεν απαιτείται αγωγός για τη μεταφορά του φυσικού αερίου ούτε
σταθμός υγροποίησης, εξέλιξη που επηρεάζει άμεσα τους ενεργειακούς
σχεδιασμούς Αθήνας και Λευκωσίας. Η ελληνική πλευρά παρακολουθεί με
ενδιαφέρον τις εξελίξεις, τις εδώ και μερικούς μήνες διαπραγματεύσεις
των εταιρειών που εκμεταλλεύονται το κοίτασμα Ταμάρ προς την κατεύθυνση
του CNG και κυβερνητικά στελέχη κάνουν λόγο για παράγοντα που μπορεί να
αλλάξει τους όρους του παιχνιδιού στην ευρύτερη περιοχή, με το σχέδιο
για διασύνδεση Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας μέσω αγωγού, που επιθυμεί η
Αθήνα, να μπαίνει στο περιθώριο. Οσον αφορά την Κύπρο, που προσβλέπει
στα κοιτάσματα του Ταμάρ για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών της
μέχρι να αρχίσει η άντληση φυσικού αερίου από το κοίτασμα «Αφροδίτη»,
έχει επίσης επενδύσει στην προσέλκυση ισραηλινού φυσικού αερίου στον
σταθμό υγροποίησης που προγραμματίζει να κατασκευάσει στο Βασιλικό, έργο
του οποίου τη βιωσιμότητα πολλοί αμφισβητούν στην περίπτωση που θα
πρέπει να βασίζεται μόνο στο κυπριακό φυσικό αέριο.
Από την πλευρά του Ισραήλ έχει καταστεί σαφές εδώ και καιρό ότι προτιμά μια λύση αξιοποίησης των ενεργειακών κοιτασμάτων του που θα του επιτρέπει αυτονομία. Οι καθυστερήσεις της Λευκωσίας στην πρώτη φάση συζητήσεων για κατασκευή σταθμού υγροποίησης στο Βασιλικό έστρεψαν τις ισραηλινές εταιρείες σε διερεύνηση του ενδεχομένου κατασκευής πλωτών μονάδων υγροποίησης στα σημεία άντλησης του φυσικού αερίου. Φαίνεται, ωστόσο, ότι η αξιοποίηση της τεχνολογίας CNG δίνει ακόμα καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα, δεδομένο που εξηγεί τη στροφή προς τα εκεί. Οσον αφορά τους αγωγούς, το βασικό τους μειονέκτημα είναι η εξάρτηση, σ’ ένα βαθμό, της χώρας παραγωγής από τις χώρες διέλευσης και ο περιορισμός στον αριθμό των τελικών αγοραστών, που συνδέεται με την προσβασιμότητά τους στους αγωγούς αυτούς. Η μεταφορά του CNG με δεξαμενόπλοια δίνει μεγαλύτερη ευχέρεια στην αναζήτηση αγοραστών και περιορίζει την ανάγκη δέσμευσης σε μακροχρόνια συμβόλαια με λίγους πελάτες. Πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι στον συγκεκριμένο σχεδιασμό των ισραηλινών εταιρειών, ως μία βασική αγορά για την πώληση του CΝG είναι τα ελληνικά νησιά και η Κρήτη, των οποίων οι ανάγκες σε ενέργεια θα μπορούσαν να καλυφθούν με αυτόν τον τρόπο.
Από την πλευρά του Ισραήλ έχει καταστεί σαφές εδώ και καιρό ότι προτιμά μια λύση αξιοποίησης των ενεργειακών κοιτασμάτων του που θα του επιτρέπει αυτονομία. Οι καθυστερήσεις της Λευκωσίας στην πρώτη φάση συζητήσεων για κατασκευή σταθμού υγροποίησης στο Βασιλικό έστρεψαν τις ισραηλινές εταιρείες σε διερεύνηση του ενδεχομένου κατασκευής πλωτών μονάδων υγροποίησης στα σημεία άντλησης του φυσικού αερίου. Φαίνεται, ωστόσο, ότι η αξιοποίηση της τεχνολογίας CNG δίνει ακόμα καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα, δεδομένο που εξηγεί τη στροφή προς τα εκεί. Οσον αφορά τους αγωγούς, το βασικό τους μειονέκτημα είναι η εξάρτηση, σ’ ένα βαθμό, της χώρας παραγωγής από τις χώρες διέλευσης και ο περιορισμός στον αριθμό των τελικών αγοραστών, που συνδέεται με την προσβασιμότητά τους στους αγωγούς αυτούς. Η μεταφορά του CNG με δεξαμενόπλοια δίνει μεγαλύτερη ευχέρεια στην αναζήτηση αγοραστών και περιορίζει την ανάγκη δέσμευσης σε μακροχρόνια συμβόλαια με λίγους πελάτες. Πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι στον συγκεκριμένο σχεδιασμό των ισραηλινών εταιρειών, ως μία βασική αγορά για την πώληση του CΝG είναι τα ελληνικά νησιά και η Κρήτη, των οποίων οι ανάγκες σε ενέργεια θα μπορούσαν να καλυφθούν με αυτόν τον τρόπο.
(από την εφημερίδα "Καθημερινή")