Αναφορικά με την ζήτηση για αέριο, τα στοιχεία της κρατικής Botas κάνουν λόγο για αύξηση στα 81 δις. κ.μ. ετησίως ως το 2030, από 47 δις. κ.μ. σήμερα. Αυτό σημαίνει ότι η Τουρκία θα μπορούσε να διακινεί ποσότητα 100 δις. κ.μ. εφόσον υλοποιηθούν οι απαιτούμενες επενδύσεις σε υποδομές όπως το LNG, οι αγωγοί κτλ.Η μελέτη της Οξφόρδης τονίζει ότι η Τουρκία θα μπορούσε να γίνει είτε ένας «φυσικός» κόμβος με εισαγωγή και εξαγωγή του αερίου, είτε ένας εμπορικός κόμβος, με χρηματοοικονομικά προϊόντα που θα βασίζονται στην αγορά φυσικού αερίου.
Σύμφωνα με τους συντάκτες, προκειμένου να γίνει αυτό, η Τουρκία πρέπει να διαχωρίσει τις δραστηριότητες χονδρεμπορικής και μεταφοράς της Botas, καθώς και να δημιουργήσει ένα ενεργειακό χρηματιστήριο. Η αγορά αυτή θα παρείχε έναν προβλέψιμο τιμολογιακό μηχανισμό για τις τράπεζες και τους επενδυτικούς οίκους, ώστε να ενισχυθεί η εμπιστοσύνη και να συγκεντρωθούν τα απαιτούμενα ποσά για επενδύσεις με άξονα το 2023, τα οποία εκτιμώνται σε 100 δις. δολάρια.
Παρόλα αυτά, υπάρχει ένα εμπόδιο, που ακούει στο όνομα «μακροπρόθεσμα συμβόλαια». Αυτός είναι ο τρόπος που εμπορεύεται στην Τουρκία το περισσότερο αέριο, καθώς καταλήγει εκεί μέσω αγωγών από χώρες και εταιρείες που προτιμούν τη συγκεκριμένη μέθοδο τιμολόγησης. Η μέθοδος αυτή θεωρείται αρκετά άκαμπτη και κατ’ επέκταση δεν είναι εύκολο να βοηθήσει για την δημιουργία του εμπορικού κόμβου που οραματίζεται η κυβέρνηση, όπως τονίζει η μελέτη.
http://www.energia.gr/article.asp?art_id=79082