10 Οκτωβρίου 2013

ΟΙ ΑΖΕΡΟΙ ΠΙΕΖΟΥΝ ΓΙΑ ΕΠΙΚΥΡΩΣΗ ΤΗΣ ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ * ΜΠΛΕΓΜΕΝΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ Θαμμένος ο αγωγός ΤΑΡ στη γραφειοκρατία

Μειωμένα είναι τα αντανακλαστικά της κυβέρνησης σε ό,τι αφορά την κατασκευή του αγωγού ΤΑΡ, της «πιο θετικής οικονομικής εξέλιξης της τελευταίας δεκαετίας», σύμφωνα με παλαιότερη πανηγυρική δήλωση του πρωθυπουργού, Αντώνη Σαμαρά, καθώς παρ' ότι έχουν περάσει 3,5 μήνες από την οριστικοποίηση της συμφωνίας του Ελληνικού Δημοσίου με την εταιρεία Trans Adriatic Pipeline, ακόμη δεν έχει κατατεθεί στη Βουλή για να κυρωθεί.
  Η συνέχεια σκάλωσε στην ελληνική γραφειοκρατία Τούτο είχε ως αποτέλεσμα η κοινοπραξία που διαχειρίζεται -με προεξάρχουσα την ΒΡ- το κοίτασμα φυσικού αερίου Shah Deniz στο Αζερμπαϊτζάν να αξιώνει σήμερα από την Αθήνα την άμεση επικύρωση της συμφωνίας από τη Βουλή.

Στην αντίθετη περίπτωση ενδέχεται να παραμείνουν «κλειδωμένες» επενδύσεις συνολικού ύψους περίπου 25 δισεκατομμυρίων δολαρίων.Η κυβέρνηση έχει περιθώριο έως τις 15 Νοεμβρίου για να επικυρώσει τη «Συμφωνία Φιλοξενούσας Χώρας» (Host Government Agreement), προτού η κοινοπραξία του κοιτάσματος φυσικού αερίου Shah Deniz προβεί στην τελική της επενδυτική πρόταση.

Η διαβούλευση
Σύμφωνα με την εταιρεία ΤΑΡ, η απόφαση για την προώθηση των επενδύσεων (η υλοποίηση του αγωγού ΤΑΡ και η ανάπτυξη του κοιτάσματος Shah Deniz) είναι δεδομένη, ωστόσο αποτελεί ανυπέρβλητη προϋπόθεση η επικύρωση τής εν λόγω συμφωνίας από τη Βουλή.Πηγές του υπουργείου Ενέργειας, Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής επισήμαναν ότι δεν έχει ακόμη προσδιοριστεί η ακριβής ημερομηνία, ωστόσο σύντομα, μόλις ολοκληρωθεί η διαβούλευση του νομοσχεδίου για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, προβλέπεται να κατατεθεί στη Βουλή προς επικύρωση η «Συμφωνία Φιλοξενούσας Χώρας».Το Κοινοβούλιο της Αλβανίας επικύρωσε την αντίστοιχη συμφωνία τον Απρίλιο, έχοντας ολοκληρώσει τη διευθέτησή της από τον Ιανουάριο, ενώ στην περίπτωση της Ιταλίας δεν προβλέπεται η σύναψη ανάλογης συμφωνίας.

Στα τέλη Ιουνίου η κοινοπραξία που ελέγχει το κοίτασμα Shah Deniz στο Αζερμπαϊτζάν επέλεξε τον αγωγό ΤΑΡ, ο οποίος θα ξεκινά από την Ελλάδα, θα διασχίζει την Αλβανία και την Αδριατική Θάλασσα και θα καταλήγει στα παράλια της Νότιας Ιταλίας, για την εξαγωγή το 2019 στην Ευρώπη του αζέρικου φυσικού αερίου.Η «Συμφωνία Φιλοξενούσας Χώρας» καθορίζει το πλαίσιο υλοποίησης και λειτουργίας του έργου επί ελληνικού εδάφους.Περιλαμβάνει τις διαδικασίες που σχετίζονται με τη διέλευση και την απόκτηση γης, την εφαρμογή των τεχνικών, περιβαλλοντικών, κοινωνικών προτύπων και προτύπων ασφάλειας καθώς και των σχετικών αδειοδοτήσεων. 

550 χιλιόμετρα
Οι προκαταρκτικές διαδικασίες που θα οδηγήσουν στην έναρξη των εργασιών κατασκευής του αγωγού ΤΑΡ -προσδιορίζεται για το 2015- επί ελληνικού εδάφους (550 χλμ. από τους Κήπους στον Εβρο έως τα ελληνοαλβανικά σύνορα), έχουν ξεκινήσει με εκπροσώπους των φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.Συνεχίζονται στο μεταξύ οι εργασίες κτηματογράφησης για τον προσδιορισμό των ιδιοκτησιών -οι οποίες εκτιμάται πως ξεπερνούν τις 18.000- από όπου θα διέλθει το έργο.Σύμφωνα με τον επικεφαλής της κοινοπραξίας ΤΑΡ στην Ελλάδα, Ρίκαρντ Σκούφιας, στόχος είναι να υπάρξουν εθελοντικές συμφωνίες για το ύψος των αποζημιώσεων που θα λάβουν οι θιγόμενοι ιδιοκτήτες και χρήστες της γης, καθώς η υποχρεωτική απαλλοτρίωση -την οποία προβλέπει ο νόμος- θα αποτελέσει την έσχατη λύση, και οι ενδιαφερόμενοι να λάβουν τις αποζημιώσεις τους πριν από την έναρξη των εργασιών.