Σε δέκα χρόνια κλείνει ένας αιώνας από την κατάργηση του μεταφυσικού
και θεοκρατικού Οθωμανικού Σουλτανάτου. Πριν από πέντε χρόνια εάν
ρωτούσες ειδικούς στην Ελλάδα και την Δύση για το ενδεχόμενο επιστροφής
του πολιτικού Ισλάμ στην Τουρκία σε ένα ριζοσπαστικό πλαίσιο, η απάντηση
που έδιναν ήταν η γνωστή στερεότυπη αντίληψη περί «μετριοπαθούς Ισλάμ».
Κανείς, πλην ελαχίστων, δεν φανταζόταν ότι θα υπήρχε μελλοντικά, τόσο
βραχυπρόθεσμα, νόμος περί μερικής ποτοαπαγόρευσης, περί λογοκρισίας και
απολύσεων από το τουρκικό κράτος για την τολμηρή αμφίεση τηλεοπτικών
παρουσιαστριών αλλά και την νόμιμη επαναφορά του δικαιώματος επιλογής
των μουσουλμάνων γυναικών να υιοθετούν τον ισλαμικό κώδικα ένδυσης στον
δημόσιο τομέα, συμπεριλαμβανομένων των πανεπιστημίων.
Προφανώς η Τουρκία σταθερά επιστρέφει από την εκκοσμίκευση στο ριζοσπαστικό Ισλάμ. Το ζητούμενο είναι μέχρι που θα φθάσει η επανισλαμοποίηση της χώρας.Αναντίρρητα οι υποστηρικτές της θεωρίας του «μετριοπαθούς Ισλάμ» στην Τουρκία βρίσκονται σε στάδιο επαναξιολόγησης της κατάστασης μετά τον αιφνιδιασμό όχι μόνο των ιδίων αλλά κυρίως του εκκοσμικευμένου τμήματος της τουρκικής κοινωνίας. Άλλωστε χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι η αυξανόμενη ισλαμοποίηση της χώρας καθίσταται ραγδαία με το πέρασμα του χρόνου. Όταν το καλοκαίρι ο Έρντοαν αντιμετώπισε τις διαδηλώσεις στο Πάρκο της Βόλτας (Γκεζί), λίγοι πίστευαν ότι λίγους μήνες μετά θα επανερχόταν και θα περνούσε με σχετική άνεση μεταρρυθμίσεις οι οποίες περιορίζουν, προσεκτικά και μετριοπαθώς επί του παρόντος, τις προτιμήσεις των εκκομισκευμένων Τούρκων προς τέρψη των συντηρητικών Μουσουλμάνων της χώρας.
Πολλοί λένε ότι η επιτάχυνση της υιοθέτησης των φιλοϊσλαμικών μέτρων οφείλεται στην επιθυμία του Έρντοαν να προωθήσει περισσότερα μέτρα πριν την λήξη της θητείας του. Ίσως κάτι τέτοιο να ισχύει. Αυτό όμως που πρέπει να έχουμε υπόψη μας είναι ότι η επανισλαμοποίηση της Τουρκίας δεν είναι θέμα απλώς μίας προσωποπαγούς πολιτικής αλλά βασίζεται σε συλλογική χάραξη και άσκηση πολιτικής των συντηρητικών Μουσουλμάνων πολιτικών και των ιερωμένων, γνωστών ως «διανοούμενων» και «σοφών», της γείτονος. Συνεπώς η επανισλαμοποίηση της Τουρκίας αναμένεται να συνεχιστεί και μετά την ολοκλήρωση της θητείας του νυν πρωθυπουργού, διότι η γειτονική χώρα βρίσκεται σε τροχιά επιστροφής στο συντηρητικό Ισλάμ και τίποτε δεν φαίνεται επί του παρόντος να την θέτει εκτός αυτής της τροχιάς. Και αυτή η τροχιά έχει στο επίκεντρό της την θεοκρατία με ή χωρίς γραβάτα.
http://portal.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_mc3_1_15/10/2013_523300
Προφανώς η Τουρκία σταθερά επιστρέφει από την εκκοσμίκευση στο ριζοσπαστικό Ισλάμ. Το ζητούμενο είναι μέχρι που θα φθάσει η επανισλαμοποίηση της χώρας.Αναντίρρητα οι υποστηρικτές της θεωρίας του «μετριοπαθούς Ισλάμ» στην Τουρκία βρίσκονται σε στάδιο επαναξιολόγησης της κατάστασης μετά τον αιφνιδιασμό όχι μόνο των ιδίων αλλά κυρίως του εκκοσμικευμένου τμήματος της τουρκικής κοινωνίας. Άλλωστε χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι η αυξανόμενη ισλαμοποίηση της χώρας καθίσταται ραγδαία με το πέρασμα του χρόνου. Όταν το καλοκαίρι ο Έρντοαν αντιμετώπισε τις διαδηλώσεις στο Πάρκο της Βόλτας (Γκεζί), λίγοι πίστευαν ότι λίγους μήνες μετά θα επανερχόταν και θα περνούσε με σχετική άνεση μεταρρυθμίσεις οι οποίες περιορίζουν, προσεκτικά και μετριοπαθώς επί του παρόντος, τις προτιμήσεις των εκκομισκευμένων Τούρκων προς τέρψη των συντηρητικών Μουσουλμάνων της χώρας.
Πολλοί λένε ότι η επιτάχυνση της υιοθέτησης των φιλοϊσλαμικών μέτρων οφείλεται στην επιθυμία του Έρντοαν να προωθήσει περισσότερα μέτρα πριν την λήξη της θητείας του. Ίσως κάτι τέτοιο να ισχύει. Αυτό όμως που πρέπει να έχουμε υπόψη μας είναι ότι η επανισλαμοποίηση της Τουρκίας δεν είναι θέμα απλώς μίας προσωποπαγούς πολιτικής αλλά βασίζεται σε συλλογική χάραξη και άσκηση πολιτικής των συντηρητικών Μουσουλμάνων πολιτικών και των ιερωμένων, γνωστών ως «διανοούμενων» και «σοφών», της γείτονος. Συνεπώς η επανισλαμοποίηση της Τουρκίας αναμένεται να συνεχιστεί και μετά την ολοκλήρωση της θητείας του νυν πρωθυπουργού, διότι η γειτονική χώρα βρίσκεται σε τροχιά επιστροφής στο συντηρητικό Ισλάμ και τίποτε δεν φαίνεται επί του παρόντος να την θέτει εκτός αυτής της τροχιάς. Και αυτή η τροχιά έχει στο επίκεντρό της την θεοκρατία με ή χωρίς γραβάτα.
http://portal.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_mc3_1_15/10/2013_523300