03 Ιουνίου 2014

Spiegel: Πώς η Ρωσία κερδίζει στον πόλεμο της προπαγάνδας με τη Δύση

Το Κρεμλίνο δαπανά περί τα 100 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο για τα ρωσικά μέσα ενημέρωσης στο εξωτερικό
Spiegel: Πώς η Ρωσία κερδίζει στον πόλεμο της προπαγάνδας με τη Δύση
Το πως η Ρωσία του Βλαντίμιρ Πούτιν κερδίζει τον πόλεμο της προπαγάνδας απέναντι στη Δύση, εξηγεί σε ρεπορτάζ του το γερμανικό περιοδικό Der Spiegel. «O Ιβάν Ροντιόνοφ κάθεται στο γραφείο του στην πλατεία Πότσνταμ του Βερολίνου και δείχνει να απολαμβάνει το ρόλο του "κακού"» αναφέρει το άρθρο. Ο Ροντιόνοφ είναι δημοσιογράφος, επικεφαλής του ειδησεογραφικού πρακτορείου με βίντεο Ruptly, που ιδρύθηκε πριν από μόλις έναν χρόνο από τη ρωσική κυβέρνηση. Ο ίδιος κατηγορεί τα γερμανικά μέσα ενημέρωσης για τον τρόπο με τον οποίο κάλυψαν την ουκρανική κρίση, για την οποία κατά τη γνώμη του ευθύνονται «οι ακροδεξιές αντιλήψεις» της ουκρανικής κυβέρνησης και όχι η Μόσχα.
Ο Ροντιονόφ υπεραμύνεται του προέδρου Πούτιν σε τέτοιο βαθμό  που κάποιος μπορεί να τον «μπέρδευε με εκπρόσωπο τύπου του Κρεμλίνου» αναφέρει το Spiegel. Εκ πρώτης όψεως δεν είναι εμφανές ότι το Ruptly στην πραγματικότητα είναι η  κρατική ρωσική τηλεόραση. Εκτός από τις ομιλίες του Πούτιν, στα αρχεία του υπάρχουν πολυάριθμα βίντεο, από τις Pussy Riot μέχρι τις συλλήψεις μελών της αντιπολίτευσης στη Ρωσία. Ωστόσο, όσον αφορά στην κρίση της Ουκρανίας, τα βίντεο αντανακλούν αποκλειστικά φιλορωσικές θέσεις. Το Ruptly έχει 14 συνδρομητές και ακόμη 200 πελάτες, σε όλο τον κόσμο, στους οποίους πουλάει τα βίντεο σε πολύ ανταγωνιστικές τιμές. Αυτό συμβαίνει, σύμφωνα με το Spiegel, επειδή το πρακτορείο χρηματοδοτείται κατευθείαν από το Κρεμλίνο. Για τον πόλεμο της μιντιακής προπαγάνδας το Κρεμλίνο εκμεταλλεύεται το διαδίκτυο, τις εφημερίδες και τη τηλεόραση, σε συνδυασμό με υποτιθέμενους ανεξάρτητους δημοσιογράφους.

«Βρισκόμαστε εν μέσω ενός πολέμου προπαγάνδας», δήλωσε ο Άντριου Γουάις, αντιπρόεδρος της αμερικανικής δεξαμενής σκέψης «Carnegie Endowment for International Peace». Ο Γουάις περιγράφει  αυτού του είδους την προπαγάνδα ως ένα βασικό εργαλείο άσκησης της ρωσικής εξωτερικής πολιτικής σήμερα. Η Μόσχα αναζητά τρόπους για να επηρεάσει μακροπρόθεσμα την κοινή γνώη στη Δύση, εξήγησε στο Spiegel η Μαργκαρίτα Σιμονιάν, αρχισυντάκτρια στο RT στο οποίο ανήκει το Ruptly.

Το Κρεμλίνο δαπανά περί τα 100 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο για τα ρωσικά μέσα ενημέρωσης στο εξωτερικό με σκοπό να επηρεάζει την κοινή γνώμη στη Δύση. Ρώσος αξιωματούχος είπε χαρακτηριστικά: «Μπορεί να κερδίσαμε τον πόλεμο στη Γεωργία το 2008, όμως χάσαμε τη μάχη της προπαγάνδας κατά των ΗΠΑ και της Δύσης. Χάρη στο RT και στο ίντερνετ κλείνουμε τώρα αυτό το χάσμα». Το RT, που λειτουργεί εδώ και εννέα χρόνια, ανταγωνίζεται ακόμη και «γίγαντες» του χώρου όπως το CNN και το BBC. Απασχολεί 2.500 υπαλλήλους και εκπέμπει στα ρώσικα, τα αγγλικά, τα ισπανικά και τα αραβικά. Σύντομα θα προστεθούν και τα γερμανικά.