Το σκάνδαλο στο οποίο εμπλέκεται ο υπ. Άμυνας ντε Μεζιέρ προκαλεί
πονοκέφαλο στην «προεκλογική» Άγκελα Μέρκελ. Ο έμπιστος της καγκελαρίου
λογοδοτεί μεθαύριο στην επιτροπή Άμυνας του γερμανικού κοινοβουλίου.Στις αρχές Μαΐου ο υπ. Άμυνας ακύρωσε το αξίας μισού δισ. ευρώ πρόγραμμα
αγοράς αναγνωριστικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών Euro Hawk λόγω του
τεράστιου ύψους της επένδυσης που χρειαζόταν προκειμένου να
προσαρμοστούν τεχνικά και να λάβουν άδεια πτήσης στη Γερμανία.
Τα αεροσκάφη αυτά δεν διαθέτουν ικανοποιητική τεχνολογία αποφυγής συγκρούσεων και συνεπώς δεν θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στη Γερμανία. Τι μπορεί να σημαίνει αυτό στην πράξη έδειξε ένα περιστατικό που αποκάλυψε χθες το Spiegel: πριν από εννέα χρόνια μη επανδρωμένο αεροσκάφος της Bundeswehr πέρασε ξυστά από επιβατικό αεροσκάφος στο Αφγανιστάν προκαλώντας παρολίγον την πτώση του.Με απλά λόγια, ο Τόμας ντε Μεζιέρ κατηγορείται ότι προώθησε δαπανηρά προγράμματα αγοράς μη επανδρωμένων αεροσκαφών που παρουσίαζαν τεχνικές δυσκολίες, τις οποίες ο ίδιος γνώριζε και απέκρυψε.
Την Τετάρτη ο έμπιστος της καγκελαρίου Μέρκελ καλείται να λογοδοτήσει στην επιτροπή Άμυνας του γερμανικού κοινοβουλίου. Ο ντε Μεζιέρ θα πρέπει να δώσει πειστικές απαντήσεις σε ερωτήματα όπως, γιατί απέτυχε τελικά τόσο παταγωδώς το πρότζεκτ εκατομμυρίων, την εντολή για την αγορά του οποίου είχε δώσει η προηγούμενη κυβέρνηση; Αντέδρασε εγκαίρως στις πληροφορίες για τις τεχνικές δυσκολίες των αεροσκαφών, όπως ο ίδιος διαβεβαίωσε τη βουλή;
«Το ερώτημα είναι», είπε ο ίδιος πριν από λίγες μέρες, «πότε πρέπει να ενημερώνουμε την επιτροπή για προβλήματα που αφορούν στα εξοπλιστικά. Στην πράξη αυτό δεν συνηθιζόταν. Είμαι αποφασισμένος να αλλάξω αυτό στο μέλλον. Μπορούμε ευχαρίστως κάθε τρίμηνο ή εξάμηνο να δημοσιεύουμε μια έκθεση για όλες τις μεγάλες αγορές εξοπλιστικών με όλα τα προβλήματα. Τότε δεν θα μένει πλέον τίποτα μυστικό και αυτό θα οδηγεί σε τεράστιες συζητήσεις. Αλλά εάν το επιθυμεί η επιτροπή, είμαι διατεθειμένος να το κάνω».
Αρνείται τις κατηγορίες η Northrop Grumman
Το σκάνδαλο με τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη ωστόσο δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα του Τόμας ντε Μεζιέρ. Σε εξέλιξη βρίσκεται αυτό το διάστημα έρευνα της εισαγγελίας για τον εξοπλισμό των στρατιωτών με ελαττωματικά πολυβόλα. Επίσης, μετά την μεταρρύθμιση των ενόπλων δυνάμεων που δρομολόγησε ο προκάτοχός του τσου Γκούτενμπεργκ -με κατάργηση μεταξύ άλλων της υποχρεωτικής στράτευσης- το κλίμα στις τάξεις των στρατιωτών είναι ιδιαίτερα υποτονικό, όπως υποστηρίζουν αναλυτές.
Η χρονική συγκυρία αποκάλυψης του σκανδάλου φέρνει σε δύσκολη θέση την Άγκελα Μέρκελ. Μπορεί η ίδια να χαίρει ακόμη υψηλής δημοτικότητας, εντούτοις τρεις μήνες πριν τις εκλογές, η απουσία ισχυρών πολιτικών προσωπικοτήτων στις τάξεις των Χριστιανοδημοκρατών γίνεται ακόμη πιο εμφανής. Σε περίπτωση δε που αναγκαστεί να αποχωρήσει ο ντε Μεζιέρ, θα ήταν ο έκτος υπουργός της Μέρκελ που παραιτείται κατά την τρέχουσα κοινοβουλευτική περίοδο και άλλος ένας δυνητικός διάδοχός της που δεν καταφέρνει να επιβιώσει πολιτικά.
Bettina Marx / Κώστας Συμεωνίδης
Υπεύθ. Σύνταξης: Δήμητρα Κυρανούδη
Τα αεροσκάφη αυτά δεν διαθέτουν ικανοποιητική τεχνολογία αποφυγής συγκρούσεων και συνεπώς δεν θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στη Γερμανία. Τι μπορεί να σημαίνει αυτό στην πράξη έδειξε ένα περιστατικό που αποκάλυψε χθες το Spiegel: πριν από εννέα χρόνια μη επανδρωμένο αεροσκάφος της Bundeswehr πέρασε ξυστά από επιβατικό αεροσκάφος στο Αφγανιστάν προκαλώντας παρολίγον την πτώση του.Με απλά λόγια, ο Τόμας ντε Μεζιέρ κατηγορείται ότι προώθησε δαπανηρά προγράμματα αγοράς μη επανδρωμένων αεροσκαφών που παρουσίαζαν τεχνικές δυσκολίες, τις οποίες ο ίδιος γνώριζε και απέκρυψε.
Την Τετάρτη ο έμπιστος της καγκελαρίου Μέρκελ καλείται να λογοδοτήσει στην επιτροπή Άμυνας του γερμανικού κοινοβουλίου. Ο ντε Μεζιέρ θα πρέπει να δώσει πειστικές απαντήσεις σε ερωτήματα όπως, γιατί απέτυχε τελικά τόσο παταγωδώς το πρότζεκτ εκατομμυρίων, την εντολή για την αγορά του οποίου είχε δώσει η προηγούμενη κυβέρνηση; Αντέδρασε εγκαίρως στις πληροφορίες για τις τεχνικές δυσκολίες των αεροσκαφών, όπως ο ίδιος διαβεβαίωσε τη βουλή;
«Το ερώτημα είναι», είπε ο ίδιος πριν από λίγες μέρες, «πότε πρέπει να ενημερώνουμε την επιτροπή για προβλήματα που αφορούν στα εξοπλιστικά. Στην πράξη αυτό δεν συνηθιζόταν. Είμαι αποφασισμένος να αλλάξω αυτό στο μέλλον. Μπορούμε ευχαρίστως κάθε τρίμηνο ή εξάμηνο να δημοσιεύουμε μια έκθεση για όλες τις μεγάλες αγορές εξοπλιστικών με όλα τα προβλήματα. Τότε δεν θα μένει πλέον τίποτα μυστικό και αυτό θα οδηγεί σε τεράστιες συζητήσεις. Αλλά εάν το επιθυμεί η επιτροπή, είμαι διατεθειμένος να το κάνω».
Αρνείται τις κατηγορίες η Northrop Grumman
Η Άγκελα Μέρκελ με τον υπουργό Άμυνας στο Αφγανιστάν
Αντέδρασε ενδεχομένως πολύ αργά, όπως υποστηρίζει η
αντιπολίτευση, η οποία τον κατηγορεί ότι απέκρυψε τα προβλήματα
προκαλώντας κόστη εκατομμυρίων; Ή μήπως αντίθετα, έβαλε πολύ γρήγορα
τέλος στο πρότζεκτ όπως ισχυρίζεται η κατασκευάστρια αμερικανική
εταιρία; Η Northrop Grumman αντικρούει τις κατηγορίες του γερμανικού υπ.
Άμυνας ότι αρνήθηκε να ενσωματώσει σύστημα αποφυγής συγκρούσεων στα
Euro Hawk.Το σκάνδαλο με τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη ωστόσο δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα του Τόμας ντε Μεζιέρ. Σε εξέλιξη βρίσκεται αυτό το διάστημα έρευνα της εισαγγελίας για τον εξοπλισμό των στρατιωτών με ελαττωματικά πολυβόλα. Επίσης, μετά την μεταρρύθμιση των ενόπλων δυνάμεων που δρομολόγησε ο προκάτοχός του τσου Γκούτενμπεργκ -με κατάργηση μεταξύ άλλων της υποχρεωτικής στράτευσης- το κλίμα στις τάξεις των στρατιωτών είναι ιδιαίτερα υποτονικό, όπως υποστηρίζουν αναλυτές.
Η χρονική συγκυρία αποκάλυψης του σκανδάλου φέρνει σε δύσκολη θέση την Άγκελα Μέρκελ. Μπορεί η ίδια να χαίρει ακόμη υψηλής δημοτικότητας, εντούτοις τρεις μήνες πριν τις εκλογές, η απουσία ισχυρών πολιτικών προσωπικοτήτων στις τάξεις των Χριστιανοδημοκρατών γίνεται ακόμη πιο εμφανής. Σε περίπτωση δε που αναγκαστεί να αποχωρήσει ο ντε Μεζιέρ, θα ήταν ο έκτος υπουργός της Μέρκελ που παραιτείται κατά την τρέχουσα κοινοβουλευτική περίοδο και άλλος ένας δυνητικός διάδοχός της που δεν καταφέρνει να επιβιώσει πολιτικά.
Bettina Marx / Κώστας Συμεωνίδης
Υπεύθ. Σύνταξης: Δήμητρα Κυρανούδη