Πίσω
από την απόφαση για την κατασκευή του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου
από το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη και τα δεδομένα, υφέρπουν γεωπολιτικές
ίντριγκες, εταιρικοί ανταγωνισμοί και έντονη συζήτηση για το μέλλον των
ευρωπαϊκών ενεργειακών αναγκών, γράφει ο Guy Chazan για τους FINANCIAL
TIMES («Decision Time for BP-led Group on Route of Caspian Gas
Pipeline»).
Ο χρονικός ορίζοντας για την μεταφορά του φυσικού αερίου είναι το 2019 και το κόστος αναμένεται να ανέλθει στα $40 δις τουλάχιστον (χωρίς να συνυπολογίζεται το κόστος για τον κάθε αγωγό που μπορεί να ανέλθει σε εξτρά $5 δις). Δεν είναι σαφές αν θα σημάνει τη διαφορά για την προμήθεια της Ευρώπης, δεδομένου ότι θα συμβάλει με 10 δις κ.μ. αερίου ανά έτος, που συνιστά μόλις το 2% της συνολικής ευρωπαϊκής ζήτησης (η Gazprom παρέχει περισσότερο από 15% αυτού του ποσοστού).
Το σημαντικό όμως είναι ότι αν κατασκευαστεί ο αγωγός, θα υπάρξουν και άλλες προμήθειες (έχουν γίνει νέες ανακαλύψεις στην Κασπία). Η στρατηγική σημασία του Nabucco έχει μειωθεί εξαιτίας της ευελιξίας της ευρωπαϊκής αγοράς αερίου. Η γνώμη της ΕΕ ενδέχεται να κλίνει υπέρ του ΤΑΡ, καθώς μεταξύ άλλων, τον υποστηρίζουν για τη διέλευσή του από την Ελλάδα, που αναμένεται να βοηθήσει την οικονομία της χώρας, παρέχοντας θέσεις εργασίας, έσοδα και φθηνό αέριο.Επιπλέον, μέσω του ΤΑΡ, γίνονται προσβάσιμες οι παρθένες αγορές της Αλβανίας, του Μαυροβουνίου και του Κοσόβου, ενώ μπορεί να διασυνδεθεί με αγωγούς στην Αυστρία και το ΗΒ, σύμφωνα με τον επικεφαλής εξωτερικών σχέσεων του αγωγού, Michael Hoffmann.
http://www.ft.com/cms/s/0/754e27ba-cec5-11e2-ae25-00144feab7de.html
Ο χρονικός ορίζοντας για την μεταφορά του φυσικού αερίου είναι το 2019 και το κόστος αναμένεται να ανέλθει στα $40 δις τουλάχιστον (χωρίς να συνυπολογίζεται το κόστος για τον κάθε αγωγό που μπορεί να ανέλθει σε εξτρά $5 δις). Δεν είναι σαφές αν θα σημάνει τη διαφορά για την προμήθεια της Ευρώπης, δεδομένου ότι θα συμβάλει με 10 δις κ.μ. αερίου ανά έτος, που συνιστά μόλις το 2% της συνολικής ευρωπαϊκής ζήτησης (η Gazprom παρέχει περισσότερο από 15% αυτού του ποσοστού).
Το σημαντικό όμως είναι ότι αν κατασκευαστεί ο αγωγός, θα υπάρξουν και άλλες προμήθειες (έχουν γίνει νέες ανακαλύψεις στην Κασπία). Η στρατηγική σημασία του Nabucco έχει μειωθεί εξαιτίας της ευελιξίας της ευρωπαϊκής αγοράς αερίου. Η γνώμη της ΕΕ ενδέχεται να κλίνει υπέρ του ΤΑΡ, καθώς μεταξύ άλλων, τον υποστηρίζουν για τη διέλευσή του από την Ελλάδα, που αναμένεται να βοηθήσει την οικονομία της χώρας, παρέχοντας θέσεις εργασίας, έσοδα και φθηνό αέριο.Επιπλέον, μέσω του ΤΑΡ, γίνονται προσβάσιμες οι παρθένες αγορές της Αλβανίας, του Μαυροβουνίου και του Κοσόβου, ενώ μπορεί να διασυνδεθεί με αγωγούς στην Αυστρία και το ΗΒ, σύμφωνα με τον επικεφαλής εξωτερικών σχέσεων του αγωγού, Michael Hoffmann.
http://www.ft.com/cms/s/0/754e27ba-cec5-11e2-ae25-00144feab7de.html