04 Μαΐου 2013

Οκτώ «αγκάθια» στην προώθηση των εξαγωγών εντόπισαν οι Ολλανδοί


https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS5Lw7g62TD6xEawNmMnOd7iKpWgIp_Bp-0EFs5qTT1YbAVnpwqΤου Ηλια Γ. Μπελλου
Οκτώ μεγάλα εμπόδια στην προσέλκυση ξένων επενδύσεων στην Ελλάδα και στην προώθηση εξαγωγών διαπιστώνει έκθεση του ολλανδικού υπουργείου Οικονομικών που έχει υποβληθεί στην ελληνική κυβέρνηση στο πλαίσιο του έργου της Task Force Greece. Η μελέτη που έγινε κατόπιν αιτήματος της ελληνικής κυβέρνησης προβαίνει σε πλήθος υποδείξεων προς το ελληνικό Δημόσιο. Περιγράφει μια μελανή εικόνα για τον συντονισμό και τον καθορισμό των στόχων και της στρατηγικής των ελληνικών μηχανισμών που είναι επιφορτισμένοι με τις σχετικές αρμοδιότητες, συμπεριλαμβανομένων του Invest in Greece, του Οργανισμού Εξωτερικού Εμπορίου (ΟΠΕ) και του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).

Η εισήγηση των Ολλανδών βρίσκεται στα χέρια της κυβέρνησης από τα τέλη του περασμένου έτους, αλλά μόλις τώρα έρχεται στο προσκήνιο εξαιτίας των διεργασιών που φαίνεται, σύμφωνα με πληροφορίες, να δρομολογούνται με σκοπό την επίλυση προβλημάτων που εντοπίζονται τόσο από την έκθεση όσο και από κυβερνητικούς αξιωματούχους. Στο κείμενο της μελέτης που φέρει τον τίτλο «A Trade Promotion Strategy for Greece, Report» και υπογράφει ως «Netherlands Domain Leader» το ολλανδικό υπουργείο Οικονομικών (Netherlands Ministry of Economic Affairs) ξεχωρίζουν οκτώ βασικές παρατηρήσεις που έχουν να κάνουν με:

1) Τα μεγάλα διοικητικά και γραφειοκρατικά εμπόδια για τις εξαγωγές.
2) Την απουσία έμπρακτης υποστήριξης για εξωστρεφείς στρατηγικές πωλήσεων.
3) Τη στενή εξαγωγική βάση, που δεν επιτρέπει στις ελληνικές επιχειρήσεις να καρπωθούν τα οφέλη των ξένων αγορών.
4) Την τρέχουσα προώθηση του εμπορίου και τις προωθητικές ενέργειες που δεν στοχεύουν σε αγορές με μεγάλες δυνατότητες ενώ σημαντικά θέματα στρατηγικής δεν αντιμετωπίζονται.
5) Την έλλειψη συνεργασίας μεταξύ των αρμόδιων φορέων («οι αρμόδιες υπηρεσίες δεν επιδιώκουν τη μεταξύ τους συνεργασία», αναφέρεται χαρακτηριστικά).
6) Την απουσία προσπαθειών προσέλκυσης ξένων κεφαλαίων για επενδύσεις σε καινοτόμες αναπτυξιακές πολιτικές.
7) Την απουσία ενιαίου εθνικού εμπορικού χαρακτήρα (branding), καθώς και μιας συνεπούς εθνικής προσέγγισης.
8) Την απουσία της απαραίτητης οικονομικής διπλωματίας.

Αυτά, μεταξύ άλλων, καυτηριάζουν οι Ολλανδοί, ενώ αναφερόμενοι στο ζήτημα της οικονομικής διπλωματίας προσθέτουν ότι όχι μόνο δεν επαρκούν οι εμπορικοί και οικονομικοί ακόλουθοι του ελληνικού διπλωματικού σώματος στο εξωτερικό, αλλά επιπλέον ο αριθμός τους βαίνει μειούμενος, ακριβώς την ώρα που είναι απαραίτητοι περισσότερο.Επιπλέον μιλούν για «καθαρούς κανόνες του παιχνιδιού» που αυτονόητα απαιτούνται σε αυτές τις ώρες αλλά απουσιάζουν. «Εκλείπει ένα όραμα και μια στρατηγική για τις εμπορικές και επενδυτικές πολιτικές της χώρας. Διαφορετικοί φορείς έχουν διαφορετικές απόψεις για το ποιες είναι οι προτεραιότητες και δεν υπάρχει καθορισμένος κοινός σκοπός ή στόχευση για το πού πρέπει να κατευθυνθεί η χώρα», αναφέρει το ολλανδικό υπουργείο Οικονομικών στην ελληνική κυβέρνηση. Τέλος, οι Ολλανδοί μιλούν για «παντελή έλλειψη προτεραιοτήτων» όσον αφορά την επιλογή χωρών-στόχων για εξαγωγές.