Τις τελευταίες κινήσεις τους πριν
από τη λήψη της απόφασης τον Ιούνιο, προετοιμάζουν οι εκπρόσωποι των δύο
ανταγωνιστικών αγωγών φυσικού αερίου ΤΑΡ και Nabucco West.
Την ίδια στιγμή, η Ελλάδα καλείται να διαχειριστεί ταυτόχρονα
και την υποψηφιότητα της κρατικής εταιρείας υδρογοναθράκων του
Αζερμπαϊτζάν, Socar, για την εξαγορά της ΔΕΠΑ και την προώθηση της
υποψηφιότητας του ελληνικού ενδιαφέροντος αγωγού ΤΑΡ.
Με μία κίνηση που εντάσσεται «εκτός του πλαισίου των όρων του παιχνιδιού», όπως επισημαίνει παράγοντας της αγοράς, οι κυβερνήσεις των χωρών που στηρίζουν τον Nabucco West (Αυστρία, Ουγγαρία, Ρουμανία, Βουλγαρία) επιχείρησαν να προκαταλάβουν το αποτέλεσμα της διαδικασίας επιλογής. Ζήτησαν από την Ε.Ε. -η οποία μόνο τελευταία τηρεί ουδέτερη στάση- να στηρίξει ανοιχτά την υποψηφιότητα του εν λόγω αγωγού, έναντι του ΤΑΡ, αναγνωρίζοντας τα οφέλη που θα αποκομίσει η ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου.
Την ίδια ώρα ειδικοί αναλυτές προεξοφλούν ότι η έκβαση του διαγωνισμού για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ θα επηρεάσει άμεσα την απόφαση που θα λάβει η κοινοπραξία (με προεξάρχουσα την ΒΡ), η οποία ελέγχει το κοίτασμα φυσικού αερίου Shah Deniz στο Αζερμπαϊτζάν. Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, θα ανακοινώσει τον προσεχή μήνα ποιος αγωγός από τους δύο θα τροφοδοτήσει την Ευρώπη με αζερικό φυσικό αέριο.
Στις προσπάθειες που καταβάλλει η Αθήνα προκειμένου ο ΤΑΡ να αναδειχθεί στην πιο συμφέρουσα πρόταση για την εξαγωγή στις ευρωπαϊκές αγορές του φυσικού αερίου του Αζερμπαϊτζάν εντάσσεται και η επικείμενη, σύμφωνα με δήλωση του υπουργού Εξωτερικών Δημήτρη Αβραμόπουλου, επίσκεψη του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στη χώρα.Σε όλο αυτό το κρίσιμο «παιχνίδι» λόγο φαίνεται πως έχει και η Τουρκία (σ.σ. λόγω της θέσης της στο χάρτη, καθώς σε πρώτη φάση, μέσω του αγωγού Trans-Anatolian Pipeline - ΤΑΝΑΡ θα καταλήξει στην Ευρώπη το αζερικό φυσικό αέριο), η οποία έχει επανειλημμένως ταχθεί υπέρ της κατασκευής του Nabucco West και όχι του ΤΑΡ.Παρόμοιες υποστηρικτικές προς τον Nabucco West δηλώσεις έχει κάνει και ο Αμερικανός διπλωμάτης Μάθιου Μπράιζα.
Τον «κώδωνα» έκρουσε ο επίτροπος Ενέργειας της Ε.Ε., Γκίντερ Ετινγκερ, ο οποίος λόγω της κλιμακούμενης αντιπαράθεσης και του σκληρού «lobbying» που βρίσκεται σε εξέλιξη εξέφρασε τον προβληματισμό του, υπογραμμίζοντας πως το κριτήριο για την οριστική επιλογή του αγωγού θα πρέπει να είναι αποκλειστικά οικονομικό και όχι πολιτικό. Σε επιστολή του προς την Κάθριν Αστον, την εκπρόσωπο της Ευρωπαϊκής Ενωσης για θέματα Εξωτερικής Πολιτικής, επισημαίνει πως οι εταιρείες θα πρέπει να κρίνουν ποιος είναι ο πιο κατάλληλος αγωγός, δίχως τις παρεμβάσεις των κυβερνήσεων, διαφορετικά υπάρχει κίνδυνος να διαρραγεί η ενότητα της Ε.Ε.
Σε κάθε περίπτωση η αζερική Socar φαίνεται πως επιδιώκει την εξάπλωσή της στα Βαλκάνια και τη διείσδυσή της στις τοπικές αγορές των χωρών της περιοχής, ενώ σκοπεύει να ξεκινήσει τις πωλήσεις φυσικού αερίου στην Ελλάδα πριν ακόμη τεθεί σε λειτουργία ο Νότιος Διάδρομος.Υπενθυμίζεται πως ο αγωγός ΤΑΡ θα διασχίζει την Ελλάδα από το ύψος της Κομοτηνής έως την Καστοριά και θα καταλήγει στην Ιταλία μέσω Αλβανίας και υπό την Αδριατική, ενώ ο αγωγός Nabucco West αναμένεται να διατρέξει τις χώρες των Βαλκανίων για να καταλήξει στην Αυστρία.