11 Μαρτίου 2015

ΤΙ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΕΙ ΓΑΛΛΟΣ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ ΠΟΥ ΗΤΑΝ ΟΜΗΡΟΣ ΤΟΥ «ΤΖΙΧΑΝΤΙ ΤΖΟΝ» Παιδιά της Δύσης οι δήμιοι του ISIS

Οι αδίστακτοι εκτελεστές του Ισλαμικού Κράτους, ντυμένοι συνήθως στα μαύρα, σκορπούν τον τρόμο σαν απόκοσμες φιγούρες, χωρίς συναισθήματα και ενδοιασμούς.

Ο Νικολά Ενάν είχε ζήσει την αγωνία του θανατοποινίτη όταν περίμενε τη σειρά του δίπλα στον Αμερικανό συνάδελφό του Τζέιμς Φόλεϊ, τον Στέφεν Σότλοφ (φωτογραφία), τον Πίτερ Κάσιγκ και τον Αλαν Χένινγκ
Ο Νικολά Ενάν είχε ζήσει την αγωνία του θανατοποινίτη όταν περίμενε τη σειρά του δίπλα στον Αμερικανό συνάδελφό του Τζέιμς Φόλεϊ, τον Στέφεν Σότλοφ (φωτογραφία), τον Πίτερ Κάσιγκ και τον Αλαν ΧένινγκΟ Γάλλος δημοσιογράφος Νικολά Ενάν, που ήταν αιχμάλωτος του Μοχάμεντ Εμουαζί επί δέκα μήνες, έδωσε μια εικόνα για τους δεσμοφύλακές του και τους τζιχαντιστές.Ο Τζιχάντι Τζον και οι άλλοι δήμιοι του Ισλαμικού Κράτους είναι «παιδιά του δυτικού πολιτισμού», εξήγησε μιλώντας στο BBC ο δημοσιογράφος που απελευθερώθηκε με παρέμβαση -πιθανότατα καταβολή λύτρων- από το γαλλικό κράτος.«Παρατήρησα ότι αυτοί οι τζιχαντιστές δεν έχουν σχέση με την τοπική κουλτούρα, αραβική ή μουσουλμανική. Είναι παιδιά των δικών μας κοινωνιών», εξήγησε ο Ενάν, ο οποίος προσπαθούσε διαρκώς να βρει έναν τρόπο επικοινωνίας με τους δεσμοφύλακές του για να εξασφαλίσει τρόφιμα και φάρμακα.«Μιλούν τη γλώσσα μας, έχουν τις ίδιες πολιτιστικές αναφορές που έχουμε και εμείς. Παρακολουθούν τις ίδιες ταινίες με εμάς, παίζουν τα ίδια ηλεκτρονικά παιχνίδια που παίζουν τα παιδιά μας. Είναι προϊόντα της δικής μας κουλτούρας, του δικού μας κόσμου», τόνισε, προσθέτοντας ότι «παρακολουθούν τα πάντα, από τα Teletubbies μέχρι το Game of Thrones».
Ο Γάλλος δημοσιογράφος ήταν αιχμάλωτος του «Τζιχάντι Τζον» επί δέκα μήνες. Πάνω, μία από τις πρώτες συγκινητικές εικόνες που απαθανάτισαν οι φωτορεπόρτερ από την επιστροφή του στη Γαλλία
Ο Γάλλος δημοσιογράφος ήταν αιχμάλωτος του «Τζιχάντι Τζον» επί δέκα μήνες. Πάνω, μία από τις πρώτες συγκινητικές εικόνες που απαθανάτισαν οι φωτορεπόρτερ από την επιστροφή του στη Γαλλία

Αγωνία
Ο Ενάν δεν θέλησε να δώσει ειδικά λεπτομέρειες για τον Εμουαζί, τον «Τζιχάντι Τζον», επειδή εξακολουθεί να κρατά αιχμάλωτο τον Βρετανό δημοσιογράφο Τζον Κάντλι. Ο Γάλλος δημοσιογράφος είχε ζήσει την αγωνία του θανατοποινίτη όταν περίμενε τη σειρά του δίπλα στον Αμερικανό συνάδελφό του Τζέιμς Φόλεϊ, τον Στέφεν Σότλοφ, τον Πίτερ Κάσιγκ και τον Αλαν Χένινγκ. Ολους τους Δυτικούς δηλαδή που αποκεφαλίστηκαν από τον Τζιχάντι Τζον μπροστά στις κάμερες και οι εικόνες φρίκης έκαναν τον γύρο του κόσμου συγκλονίζοντας τον πλανήτη.
Μιλώντας σε ορισμένους από τους τζιχαντιστές, ο Ενάν παρατήρησε, όπως λέει, ότι είχαν ορισμένες αμφιβολίες για όσα συνέβαιναν και μάλιστα ότι «ίσως είχαν μετανιώσει για κάποια πράγματα. Επρεπε να δικαιολογήσουν στους εαυτούς τους όσα έκαναν. Ορισμένες από τις πράξεις τους ήταν αδύνατον να δικαιολογηθούν».

Στα μάτια του δημοσιογράφου κάποιοι από αυτούς τους Δυτικούς τζιχαντιστές είναι «εύθραυστοι άνθρωποι», που πιστεύει ότι ξεκίνησαν με την αληθινή πρόθεση να βοηθήσουν τα θύματα στη Συρία. Ωστόσο, μόλις έφταναν, οι στρατολόγοι «τους αναλάμβαναν και τους ανάγκαζαν να διαπράξουν κάποιο έγκλημα, έτσι ώστε να μην υπάρχει περίπτωση να επιστρέψουν στην προηγούμενη ζωή τους».

Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι υπήρχε πραγματική δυνατότητα προσέγγισης με τους δημίους τους. Οι αιχμάλωτοι, που ισορροπούσαν στην κόψη του ξυραφιού ανάμεσα στη ζωή και τον θάνατο, προσπαθούσαν να κρατήσουν ανοιχτό έναν δίαυλο επικοινωνίας μαζί τους, ωστόσο διαπίστωναν ότι δεν έπρεπε επ' ουδενί να ζητήσουν οίκτο. «Λίγη κουβέντα βοηθούσε, αλλά όχι να ζητήσεις οίκτο, γιατί αυτοί οι άνθρωποι δεν είναι καθόλου δεκτικοί σε αυτό το συναίσθημα», εξήγησε ο Ενάν.

Στο βιβλίο του «Ακαδημία τζιχαντιστών», το οποίο μόλις κυκλοφόρησε, επιχειρεί επίσης να σκιαγραφήσει το προφίλ των μαχητών του Ισλαμικού Κράτους και τον τρόπο με τον οποίο υφίστανται πλύση εγκεφάλου από τους στρατολόγους. Ο Ενάν προσπαθεί επίσης να ευαισθητοποιήσει τη Δύση για το δράμα στη Συρία.Σε συνέντευξη που είχε παραχωρήσει στο Εuronews εξηγούσε ότι ο αποκεφαλισμός του Τζέιμς Φόλεϊ ήταν τραγικός, ωστόσο δεν ήθελε να γίνει αντικείμενο εκμετάλλευσης από το Ισλαμικό Κράτος για την προπαγάνδα του.«Ο κόσμος ανακάλυψε ξαφνικά τότε τη Συρία, το Ισλαμικό Κράτος... Πριν δολοφονηθεί ο Φόλεϊ -τον οποίο χαρακτηρίζει ως τον καλύτερο συγκρατούμενό του- είχαν ήδη χάσει τη ζωή τους 200.000 άνθρωποι στη Συρία και 150.000 στο Ιράκ. Πρέπει να τα βάλουμε όλα στη σωστή τους διάσταση. Οι δικές μας ζωές δεν μετρούν περισσότερο από τις δικές τους».

ΣΕ ΧΑΡΤΙ ΓΙΑ ΤΥΡΙΑ
Εγραψε βιβλίο για την κόρη του στην αιχμαλωσία
Εκτός από το βιβλίο του «Ακαδημία τζιχαντιστών», ο Ενάν θα δημοσιοποιήσει και ένα παιδικό βιβλίο που έγραψε κατά τη διάρκεια της αιχμαλωσίας του μαζί με τον συγκρατούμενό του Πιερ Τορέ, επίσης δημοσιογράφο. Το βιβλίο με τίτλο «Θα επιστρέψει ποτέ στο σπίτι ο μπαμπάς σκαντζόχοιρος;» γράφτηκε για την 5χρονη κόρη του Ενάν και οι δύο δημοσιογράφοι εργάζονταν σε αυτό τη νύχτα, χρησιμοποιώντας για χαρτί περιτυλίγματα τυριών.Οπως έχει περιγράψει, τα συναισθήματα κατά διάρκεια της αιχμαλωσίας έχουν τρομερές διακυμάνσεις -από τη φρίκη και τον φόβο μέχρι την απόλυτη ανία.

Η ομηρεία
Αυτές ακριβώς οι στιγμές ανίας ήταν που έδωσαν το έναυσμα για το βιβλίο, χάρη σε ένα παιχνίδι που είχε επινοήσει ο Ντέιβιντ Χέινς, ο Βρετανός που αποκεφαλίστηκε από τον Τζιχάντι Τζον. «Ο στόχος ήταν να πεις ποιο ζώο σε αντιπροσωπεύει περισσότερο», είπε περιγράφοντας το παιχνίδι ο Ενάν, ο οποίος επέλεξε τον σκαντζόχοιρο. «Μου άρεσε η ιδέα τού να έχω μια προστασία, παρόλο που η προστασία του σκαντζόχοιρου είναι εντελώς ανόητη».Παρόλο, όμως, που τη θεωρούσε «απολύτως ανόητη», ως αιχμάλωτος ο Ενάν είχε υιοθετήσει τη μέθοδο του σκαντζόχοιρου και κουλουριαζόταν κάτω σαν μπάλα. «Ωστόσο, τίποτα δεν μπορούσε να σε προστατέψει πραγματικά. Ως όμηρος είσαι απλώς μια μαριονέτα».Το βιβλίο περιγράφει τις περιπέτειες ενός πατέρα σκαντζόχοιρου ο οποίος κατά λάθος βρίσκεται στα χέρια ανθρώπων και γίνεται όμηρος ενός μικρού αγοριού, το οποίο του λέει ότι θα τον κρατήσει και θα τον εκπαιδεύσει για να κάνει ό,τι θέλει εκείνο.
ΜΑΡΙΑ ΑΔΑΜΙΔΟΥ