08 Σεπτεμβρίου 2014

Η ελληνική «αρμάδα» στον πόλεμο του φυσικού αερίου

Οι επερχόμενες αλλαγές στον ενεργειακό χάρτη του πλανήτη με φόντο την κρίση στην Ανατολική Ουκρανία φέρνουν στο προσκήνιο το υγροποιημένο φυσικό αέριο LNG, η ζήτηση για το οποίο τις επόμενες δύο δεκαετίες αναμένεται να υπερδιπλασιαστεί.
Η ελληνική «αρμάδα» στον πόλεμο του φυσικού αερίουΡόλο στην εξέλιξη αυτή θα διαδραματίσει η Ελλάδα, που αποτελεί τη δεύτερη πιο ισχυρή χώρα στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, πίσω από την Ιαπωνία.Οι μελλοντικές κινήσεις στην ενεργειακή σκακιέρα του πλανήτη θα διαμορφώσουν τα επόμενα χρόνια νέες ισορροπίες που θα αλλάξουν δραματικά τη σημερινή μορφή του παγκόσμιου ενεργειακού εμπορίου.

Τα νέα project που θα αρχίσουν να παράγουν φυσικό αέριο από το 2016, η μετεξέλιξη των ΗΠΑ από εισαγωγέα σε καθαρό εξαγωγέα ενέργειας έως το τέλος της δεκαετίας, η αναζήτηση άλλων ενεργειακών πόρων από την Ευρώπη μετά τις πρόσφατες πολιτικές εξελίξεις στην Ουκρανία, η αναμενόμενη αύξηση εισαγωγών από χώρες όπως η Κίνα και η Ινδία, φέρνουν σε πλεονεκτική θέση την ελληνική ναυτιλία που κατέχει μία από τις πρώτες θέσεις παγκοσμίως στον τομέα των πλοίων LNG.Οι Ελληνες πλοιοκτήτες, παρότι χαρακτηρίζονται νέοι «παίκτες» στην αγορά των LNG, έχουν αποκτήσει θέση ισχύος με επενδύσεις που αγγίζουν τα 13 δισεκατομμύρια δολάρια για αγορές τέτοιων πλοίων.
Η ελληνική «αρμάδα» στον πόλεμο του φυσικού αερίου
Ο ελληνόκτητος στόλος αποτελείται, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Intermodal, από 31 πλοία αξίας 6,2 δισ. δολαρίων και χωρητικότητας 3,5 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων, ενώ το πλέον εντυπωσιακό στοιχείο είναι ότι οι Ελληνες κατέχουν την πρώτη θέση σε νέες παραγγελίες που αφορούν τη ναυπήγηση 33 πλοίων LNG χωρητικότητας 5,5 εκατ. κυβικών μέτρων, η αξία των οποίων υπερβαίνει τα 6,6 δισ. δολάρια.

Οι Ελληνες εφοπλιστές «χτίζουν» 33 νέα πλοία
Στη σκιά των γεγονότων στην Ανατολική Ουκρανία ο παγκόσμιος ενεργειακός χάρτης αρχίζει να μεταβάλλεται και το ενδεχόμενο να εμπλακεί στην κρίση ο τομέας του φυσικού αερίου, φέρνει στο προσκήνιο τις θαλάσσιες διαδρομές του LNG στον πλανήτη, εκεί που η ελληνική ναυτιλία διαδραματίζει πλέον πρωταγωνιστικό ρόλο.
Η ελληνική «αρμάδα» στον πόλεμο του φυσικού αερίου
Η αύξηση της ζήτησης για υγροποιημένο φυσικό αέριο που αναμένεται τις επόμενες δύο δεκαετίες να εκτοξευθεί στα ύψη, φέρνει σε πλεονεκτική θέση την ελληνική ναυτιλία που κατέχει μία από τις πρώτες θέσεις παγκοσμίως στον τομέα των πλοίων LNG. Το παγκόσμιο εμπόριο υγροποιημένου φυσικού αερίου από 330 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα που ήταν το 2013, αναμένεται να αυξηθεί στα 570 δισ. κ.μ. το 2020 και στα 880 δισ. κ.μ. το 2030, αλλάζοντας άρδην τον ενεργειακό χάρτη στον πλανήτη.
Πρωταθλητές
Σημαίνοντα ρόλο σε αυτήν την εξέλιξη εύλογα θα διαδραματίσουν οι Ελληνες πλοιοκτήτες.
Η ελληνική «αρμάδα» στον πόλεμο του φυσικού αερίου
Ο ελληνόκτητος στόλος αποτελείται, σύμφωνα με το ναυλομεσιτικό οίκο Intermodal, από 31 πλοία, ενώ το πλέον εντυπωσιακό στοιχείο είναι ότι οι Ελληνες κατέχουν την πρώτη θέση σε νέες παραγγελίες με βάση τον αριθμό πλοίων που ανέρχονται σε 33 αξίας 6,6 δισ. δολαρίων και τη δεύτερη θέση πίσω από τους Ιάπωνες (87 πλοία και 21 υπό ναυπήγηση) αθροίζοντας τον εν ενεργεία και τον υπό ναυπήγηση στόλο.
Στην τρίτη θέση βρίσκονται οι Νορβηγοί με 30 πλοία και 10 υπό ναυπήγηση. Και μπορεί οι Ιάπωνες και οι Νορβηγοί πλοιοκτήτες να θεωρούνται «κλασικοί παίκτες» στον τομέα μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, ωστόσο οι Ελληνες είναι εκείνοι που έχουν συμβάλει περισσότερο από όλους στην αύξηση των παραγγελιών για κατασκευή τέτοιων πλοίων τα τελευταία δύο χρόνια.

Ο όμιλος Αγγελικούση
Στην πρώτη 20άδα των μεγαλύτερων ανεξάρτητων πλοιοκτητών στόλου μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, φιγουράρουν πλέον και ονόματα Ελλήνων.Στην πρώτη θέση της λίστας των εφοπλιστών που επενδύουν σε πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου είναι ο ναυτιλιακός όμιλος του εφοπλιστή Γιάννη Αγγελικούση, έχοντας σε εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα για 15 LNG carriers αξίας 2,5 δισ. δολαρίων, περίπου, ενώ διαθέτει ήδη 10 τέτοιου τύπου πλοία.Σημαντικές κινήσεις στον ίδιο κλάδο έχουν κάνει, μεταξύ άλλων, η εταιρεία Gaslog του Πίτερ Λιβανού με 9 πλοία και ναυπηγικό πρόγραμμα που περιλαμβάνει την κατασκευή 10 πλοίων.Ακολουθεί η εταιρεία Dynagas του Γιώργου Προκοπίου με στόλο που περιλαμβάνει 7 πλοία, ενώ έχει υπογράψει με τα νοτιοκορεάτικα ναυπηγεία της Hyundai Heavy Industries συμφωνία για τη ναυπήγηση 3 πλοίων LNG carriers, έναντι 600 εκατ. δολαρίων. Μάλιστα, το πλοίο «Ob River» της Dynagas έγινε το πρώτο LNG Carrier παγκοσμίως που διέσχισε το Βόρειο Πέρασμα (North Sea Route), πραγματοποιώντας δύο ταξίδια.Το πρώτο είχε αφετηρία τη Νότια Κορέα με προορισμό την Ευρώπη χωρίς φορτίο, προκειμένου να δοκιμαστεί το πλοίο και το πλήρωμα στις συνθήκες που επικρατούσαν, ενώ το δεύτερο ταξίδι πραγματοποιήθηκε με φορτίο από τον τερματικό σταθμό LNG του Hammerfest στη Νορβηγία με προορισμό την Ιαπωνία.Η εταιρεία Thenamaris του Κωνσταντίνου Μαρτίνου διαθέτει 2 πλοία και 1 υπό ναυπήγηση, ενώ στην ίδια λίστα συμπεριλαμβάνεται και το όνομα του Γιώργου Οικονόμου, ο οποίος έχει συμφωνήσει με τα ναυπηγεία Daewoo Shipbuilding για την κατασκευή 4 πλοίων LNG συνολικής αξίας 850 εκατ. δολαρίων, 2 εκατ. των οποίων έχει ήδη παραλάβει.

Εξαρτημένοι από τις εισαγωγές
Σήμερα, η Ευρώπη χωρίς να διαθέτει επαρκείς εγχώριες πηγές υδρογονανθράκων είναι σε μεγάλο βαθμό ενεργειακά εξαρτημένη από τις εισαγωγές φυσικού αερίου από τη Ρωσία.
Μάλιστα, για κάποιες χώρες όπως η Πολωνία, η Ουγγαρία, η Σλοβακία, η Βουλγαρία, η Φινλανδία, η Εσθονία, η Λετονία και η Λιθουανία, η ρωσική Gazprom είναι ο μοναδικός πάροχος. Η δε Γερμανία, που αποτελεί τον μεγαλύτερο καταναλωτή ρωσικού αερίου στην Ευρώπη, εισάγει το 35% του φυσικού αερίου που χρειάζεται από την Gazprom. Η βασική πηγή υδρογονανθράκων βρίσκεται κυρίως στη Νορβηγία που καλύπτει το 1/5 των αναγκών της Ευρώπης σε φυσικό αέριο, ενώ για τη Ρωσία η ευρωπαϊκή αγορά είναι η μεγαλύτερη και η πλέον επικερδής. Το ένα τρίτο περίπου των εξαγωγών, που αντιστοιχεί στο 50% των ετήσιων ρωσικών εξαγωγών, διοχετεύεται στην Ευρώπη. Ωστόσο, οι κινήσεις στην ενεργειακή σκακιέρα του πλανήτη θα διαμορφώσουν τα επόμενα χρόνια νέες ισορροπίες που θα αλλάξουν δραματικά τον χάρτη του παγκόσμιου ενεργειακού εμπορίου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι ΗΠΑ που από εισαγωγέας θα μετεξελιχθεί σε καθαρό εξαγωγέα φυσικού αερίου έως το τέλος της δεκαετίας.
Η Ιαπωνία στρέφεται ακόμη περισσότερο στο φυσικό αέριο μετά το ατύχημα στη Φουκοσίμα, ενώ Κίνα και Ινδία αναμένεται να αυξήσουν ακόμη περισσότερο τις εισαγωγές τους τόσο από το Κατάρ και την Αυστραλία.
Είναι ξεκάθαρο -όπως αναφέρει στην «Οικονομία» ο αναλυτής του ναυλομεσιτικού οίκου «Intermodal», Γιώργος Λαζαρίδης- «ότι η μεταρρύθμιση του ενεργειακού εμπορίου που αναμένεται σε χώρες όπως η ΗΠΑ και η Κίνα, σε συνδυασμό με ορισμένα νέα project που θα αρχίσουν να παράγουν φυσικό αέριο από το 2016, όπως επίσης και την αναζήτηση άλλων ενεργειακών πόρων από την Ευρώπη μετά τις πρόσφατες πολιτικές εξελίξεις στην Ουκρανία, φέρνει το υγροποιημένο φυσικό αέριο στο προσκήνιο και αποκτά μεγαλύτερη δυναμική».
Ξανά στον αφρό
«Παρότι υπήρξε μια επιβράδυνση την περίοδο 2011-2012 με την αύξηση της τιμής του -συνεχίζει ο Γιώργος Λαζαρίδης- το υγροποιημένο φυσικό αέριο ως ενεργειακή πηγή θα μοιάζει μονόδρομος μέσα στα επόμενα χρόνια. Ομως, με τόσα σκάφη που ναυπηγήθηκαν τα τελευταία δύο χρόνια και άλλα τόσα που αναμένεται ακόμη να παραδοθούν, σε σύγκριση με τον εν ενεργεία στόλο, η αγορά πέρασε μια δύσκολη περίοδο τον περασμένο χρόνο και οι ναύλοι έχουν πέσει πάλι στα επίπεδα του 2010.
Η πολύ πιθανή αύξηση της ζήτησης σε μεγαλύτερα επίπεδα από την προσφορά τα επόμενα δύο χρόνια, έχει οδηγήσει αρκετούς στην πεποίθηση ότι οι ναύλοι των πλοίων αυτών θα εκτοξευθούν και πάλι σε δυσθεώρητα επίπεδα, φθάνοντας και ξεπερνώντας τις 140-150.000 δολάρια την ημέρα».
ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΝΟΣ
ΕΘΝΟΣ