Του Μιχάλη Καϊταντζίδη - Η Βουλγαρία λόγω και της κρίσης στην Ουκρανία, ενδιαφέρεται να αρχίσει
να παραλαμβάνει πολύ πριν το 2019 ποσότητες αζέρικου αερίου. Τα τεχνικά
προβλήματα που αντιμετωπίζει η Τουρκία.
Σε ό,τι αφορά στα θέματα προμήθειας αερίου,
μέσω του συγκεκριμένου αγωγού, σύμφωνα με το πρακτορείο Novinite, η
βουλγαρική πλευρά φέρεται ότι θέτει θέμα μείωσης της ποσότητας που θα
παραλαμβάνει από το Αζερμπαϊτζάν, με την επίκληση προβλημάτων στις
υποδομές. Να σημειωθεί εδώ ότι η Βουλγαρία όπως και η Ελλάδα, μέσω της
ΔΕΠΑ, έχουν υπογράψει συμφωνίες για την προμήθεια 1 δισεκατομμυρίου
κυβικών μέτρων το χρόνο από το 2019, χρονιά που θεωρητικά θα αρχίσει να
λειτουργεί ο αγωγός ΤΑΡ. Όπως αναφέρεται συγκεκριμένα στα ρεπορτάζ από
τη συνάντηση, για ακόμη μια φορά η Βουλγαρία έκανε σαφές στους Αζέρους,
ότι η χώρα δεν είναι τεχνικά έτοιμη να δεχτεί τις παραλαβές από το
Αζερμπαϊτζάν, λόγω ελλείψεων στις υποδομές μεταφοράς φυσικού αερίου.
Σύμφωνα με άλλα δημοσιεύματα πάντως, η Βουλγαρία λόγω και της κρίσης στην Ουκρανία, ενδιαφέρεται να αρχίσει να παραλαμβάνει πολύ πριν το 2019 ποσότητες αζέρικου αερίου μέσω του τουρκικού δικτύου. Κάτι τέτοιο ωστόσο απαιτεί ανάλογη ετοιμότητα του τουρκικού δικτύου, το οποίο στην περιοχή του Βοσπόρου αντιμετωπίζει προβλήματα επάρκειας λόγω υψηλής ζήτησης στην Κωνσταντινούπολη. Ως αποτέλεσμα, οι όποιες εξαγωγές μέχρι στιγμής (κυρίως στην Ελλάδα) είναι σε διακοπτόμενη βάση.
Αναφορικά με τον αγωγό IGB, στο επιχειρηματικό σχήμα που θα τον κατασκευάσει, μετέχουν η βουλγαρική κρατική Bulgarian Energy Holding - BEH με 50% και με 50% η Ελληνοιταλική Poseidon (50% DEPA, 50% Edison). Hδυναμικότητά του σχεδιάζεται για 3-5 δισ. κυβικά μέτρα το χρόνο. Η κατασκευή του κρίθηκε απαραίτητη από την ΕΕ μετά την πρώτη ουκρανική κρίση, όπως και αντίστοιχων μικρών αγωγών μεταξύ Βουλγαρίας - Ρουμανίας και Ρουμανίας-Ουγγαρίας, ώστε να μπορούν να προμηθεύονται αέριο από άλλες πηγές εκτός Ρωσίας.
Σύμφωνα με άλλα δημοσιεύματα πάντως, η Βουλγαρία λόγω και της κρίσης στην Ουκρανία, ενδιαφέρεται να αρχίσει να παραλαμβάνει πολύ πριν το 2019 ποσότητες αζέρικου αερίου μέσω του τουρκικού δικτύου. Κάτι τέτοιο ωστόσο απαιτεί ανάλογη ετοιμότητα του τουρκικού δικτύου, το οποίο στην περιοχή του Βοσπόρου αντιμετωπίζει προβλήματα επάρκειας λόγω υψηλής ζήτησης στην Κωνσταντινούπολη. Ως αποτέλεσμα, οι όποιες εξαγωγές μέχρι στιγμής (κυρίως στην Ελλάδα) είναι σε διακοπτόμενη βάση.
Αναφορικά με τον αγωγό IGB, στο επιχειρηματικό σχήμα που θα τον κατασκευάσει, μετέχουν η βουλγαρική κρατική Bulgarian Energy Holding - BEH με 50% και με 50% η Ελληνοιταλική Poseidon (50% DEPA, 50% Edison). Hδυναμικότητά του σχεδιάζεται για 3-5 δισ. κυβικά μέτρα το χρόνο. Η κατασκευή του κρίθηκε απαραίτητη από την ΕΕ μετά την πρώτη ουκρανική κρίση, όπως και αντίστοιχων μικρών αγωγών μεταξύ Βουλγαρίας - Ρουμανίας και Ρουμανίας-Ουγγαρίας, ώστε να μπορούν να προμηθεύονται αέριο από άλλες πηγές εκτός Ρωσίας.