17 Απριλίου 2013

Η ΔΕΠΑ Θέλει Αέριο από το Σαχ Ντενίζ ΙΙ

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcStEij3HibD6hAYmUWHU3mfUXjFrFUlsJzLClA8I3cYhF-dnI5MhQ
Η ΔΕΠΑ είναι σε συζητήσεις με την κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ ΙΙ για την προμήθεια φυσικού αερίου, με στόχο την προσφορά ανταγωνιστικών τιμών στους πελάτες της.Το ανακοίνωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ Χάρης Σαχίνης, μιλώντας στο συνέδριο του Economist. Έως ότου, όμως, καταστεί αυτό δυνατό -από το 2019, εκτίμησε- η ΔΕΠΑ αναπτύσσει και άλλες διόδους μεταφοράς φυσικού αερίου, όπως είναι ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός IGB, για τον οποίο η επενδυτική απόφαση αναμένεται να ληφθεί εντός του έτους, με πρόβλεψη να έχει ολοκληρωθεί σε μία διετία. Στα άμεσα σχέδια, μάλιστα, είναι η έναρξη του market test για το συγκεκριμένο αγωγό.

Ο κ. Σαχίνης επανέλαβε τη σταθερή προσήλωση της ΔΕΠΑ για την κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού μεταφοράς του φυσικού αερίου από την Ανατολική Μεσόγειο προς τις ευρωπαϊκές αγορές, υποστηρίζοντας, μάλιστα, ότι αποτελεί φθηνότερη λύση σε σχέση με την κατασκευή σταθμού υγραεριοποίησης. Το κόστος για την υλοποίηση του υποθαλάσσιου αγωγού υπολογίζεται σε 8 δισ. δολ. Ο κ. Σαχίνης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, εκτίμησε ότι οι ΗΠΑ δεν θα κάνουν μεγάλες εξαγωγές shale gas, καθώς θα το κρατήσουν για τις εσωτερικές ανάγκες της βιομηχανίας τους και για υγραεριοκίνηση. «Θα δούμε τα επόμενα χρόνια μια επανάσταση στη χρήση του φυσικού αερίου, με συνέπειες και στον υπόλοιπο κόσμο», είπε.

Μια ενδιαφέρουσα διάσταση στη διεκδίκηση του αγωγού που θα μεταφέρει προς την Ευρώπη το αζέρικο φυσικό αέριο έδωσε από την πλευρά του ο Steve Garlick, εκ μέρους της BP Global Gas SPU. Η τελική απόφαση της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ ΙΙ, στην οποία συμμετέχει και η BP, θα ανακοινωθεί τον Ιούνιο, ωστόσο, ο ομιλητής είπε ότι δεν αποκλείεται να ληφθούν υπόψη και οι δύο προτάσεις ( TAP και Nabucco), γιατί μπορούν να υλοποιηθούν στο μέλλον. Ο ίδιος είπε ακόμη ότι η Ευρώπη θα εξακολουθεί να εξαρτάται από τις εισαγωγές φυσικού αερίου (κατά τα 2/3), ενώ η παραγωγή από το Σαχ Ντενίζ ΙΙ αναμένεται να ξεκινήσει το 2018. Η συνολική επένδυση για τους αγωγούς μεταφοράς του αζέρικου φυσικού αερίου προς την Ευρώπη εκτιμάται σε 40 δισ. δολ.

Στα θετικά οικονομικά αποτελέσματα του ΔΕΣΦΑ αναφέρθηκε ο διευθύνων σύμβουλος Γ. Παπαρσένος, ο οποίος διατύπωσε την εκτίμηση ότι η ίδια εικόνα θα συνεχισθεί και στα επόμενα χρόνια.

Μισό δισεκατομμύριο δολάρια θα μπορούσε να εξοικονομήσει η Ελλάδα, αν είχαμε τις ίδιες τιμές φυσικού αερίου με τη Δυτική Ευρώπη, είπε ο διευθύνων σύμβουλος της M& M Gas (σύμπραξη των ομίλων Βαρδινογιάννη και Μυτιληναίος) Π. Κανελλόπουλος. Σήμερα, οι τιμές φυσικού αερίου στη χώρα μας είναι κατά 30% ακριβότερες, ανέφερε ο ίδιος, που απέδωσε την εξέλιξη αυτή στη μονοπωλιακή διάρθρωση της αγοράς. Ο ίδιος πρότεινε την αξιοποίηση των διασυνδέσεων με Βουλγαρία, Ρουμανία και Ουγγαρία, για να αποκτήσει η χώρα πρόσβαση στην ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου.

Στα πλεονεκτήματα του TAP στην κούρσα διεκδίκησης για τη μεταφορά του αζέρικου φυσικού αερίου αναφέρθηκε από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος της κοινοπραξίας του αγωγού Kjetil Tungland.

Τέλος, ο αντιπρόεδρος της Flow Energy Η. Κονοφάγος υποστήριξε ότι στα μεγάλα βάθη υπάρχουν πιθανά κοιτάσματα υδρογονανθράκων, ενώ πρότεινε τη συγκρότηση Task Force για τη συμβολή με ειδικούς στο γύρο παραχωρήσεων. Ο κ. Κονοφάγος υποστήριξε ότι στο Ιόνιο και νότια της Κρήτης μπορούν να παραχωρηθούν 20 βυθοτεμάχια, για έρευνες 8 ετών και αν βρεθούν κοιτάσματα για αξιοποίηση 25-30 χρόνων.