10 Μαρτίου 2015

Κομισιόν: Δεν «παγώσαμε» εμείς το ντιλ με το ΔΕΣΦΑ, αλλά η Socar


Κομισιόν: Δεν «παγώσαμε» εμείς το ντιλ με το ΔΕΣΦΑ, αλλά η Socar
Κατόπιν αιτήματος των ίδιων των Αζέρων και όχι έπειτα από πρωτοβουλία των Βρυξελλών, «πάγωσε» σύμφωνα με κοινοτικές πηγές η έρευνα της Κομισιόν για την εξαγορά του του πλειοψηφικού πακέτου του ΔΕΣΦΑ από τη Socar.
Αυτό αναφέρει κοινοτικό στέλεχος στα «ΝΕΑ» σχετικά με την πολυθρήλητη έρευνα που διεξάγει εδώ και πολλούς μήνες η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG Competition) γύρω από το ντιλ ύψους 400 εκατ. ευρώ για την εξαγορά του ΔΕΣΦΑ από την Socar, υποστηρίζοντας ότι ήταν οι Αζέροι εκείνοι που ζήτησαν να διακοπεί προσωρινά η διαδικασία, επικαλούμενοι ως αφορμή το χρόνο που χρειάζονται για να προσκομίσουν περαιτέρω στοιχεία στις ευρωπαϊκές αρχές.

Αυτό που γνωρίζαμε μέχρι σήμερα ήταν πως η έρευνα "πάγωσε" με ευθύνη της DG Competition, με απόφαση που ελήφθη μάλιστα παραμονές των ελληνικών εκλογών, αλλά γνωστοποιήθηκε το Φεβρουάριο στην ιστοσελίδα της, χωρίς ακόμη και σήμερα να αναφέρει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για το πότε αυτή θα ολοκληρωθεί.

Σύμφωνα ωστόσο με κοινοτικές πηγές, η διαδικασία που κανονικά επρόκειτο να ολοκληρωθεί στις 22 Απριλίου πάγωσε κατόπιν αιτήματος των ίδιων των Αζέρων που ζήτησαν να υπάρξει ένα προσωρινό «στοπ» στην έρευνα, κάτι που προβλέπεται σε υποθέσεις εξαγοράς, προκειμένου να προλάβουν να παρουσιάσουν στην Επιτροπή επιπλέον στοιχεία για το ντιλ, ώστε να ενισχύσουν τις θέσεις τους.

Ερωτηθείς το ίδιο στέλεχος αν η κίνηση της Socar αποτελεί στην ουσία ένα πρόσχημα ή αν πράγματι συνεχίζει να επιθυμεί την ολοκλήρωση της απόκτησης του ΔΕΣΦΑ, εκτιμά πως οι Αζέροι συνεχίζουν να ενδιαφέρονται για την εξαγορά της ελληνικής εταιρείας που διαχειρίζεται τα δίκτυα φυσικού αερίου.

Ανεξάρτητα του ποιός έχει την ευθύνη για τη διακοπή της έρευνας, πολλοί εκτιμούν ότι η βαλτωμένη πώληση του ΔΕΣΦΑ από τη Socar δεν έχει πλέον τύχη, και πως οι Αζέροι θέλουν και αυτοί να απεμπλακούν, όχι μόνο γιατί έχουν να διαπραγματευθούν με μια νέα κυβέρνηση στην Ελλάδα, όσο κυρίως γιατί έχουν συνειδητοποιήσει για τα καλά ότι οι Βρυξέλλες ποτέ δεν είδαν με καλό μάτι την εξαγορά, και την αυτόνομη κάθοδο μιας τρίτης χώρας, στα εσωτερικά ενεργειακά της ΕΕ.

Δεν είναι τυχαίο ότι η Ευρωπαική Επιτροπή προσπαθεί να βάλει φραγμούς σε ενεργειακές εταιρείες τρίτων χωρών, απαιτώντας πλέον από τα κράτη-μέλη να την ενημερώνουν προκαταβολικά για τις λεπτομέρειες των συμβάσεων που αφορούν στη προμήθεια ενέργειας από χώρες εκτός ΕΕ (π.χ. Ρωσία), ώστε να διαπιστώνουν αν είναι συμβατοί με τους όρους περί ανταγωνισμού.

Δείγμα πάντως της κινητικότητας που υπάρχει για το θέμα, είναι και η σημερινή σύμφωνα με πληροφορίες συνάντηση που θα έχει ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης με τον πρέσβη του Αζερμπαιτζάν Ρ.Μουσταφάγεφ με αντικείμενο τις εκκρεμότητες γύρω από το ΔΕΣΦΑ αλλά και τον αγωγό TAP.

Χθες οι επικεφαλής της εταιρείας του TAP συναντήθηκαν με τον υπουργό Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Π. Λαφαζάνη. Αρκετοί εκτιμούν πως ακόμη και αν οι Αζέροι έχουν πράγματι πάψει να ενδιαφέρονται για το ΔΕΣΦΑ, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα χρησιμοποιήσουν το διαφαινόμενο ναυάγιο του ντίλ ως επιχείρημα στη διαπραγμάτευση που θέλει να ξεκινήσει τόσο με την κοινοπραξία του TAP, όσο και με τις εταιρείες-μέλη του, ο Π. Λαφαζάνης, επιδιώκοντας αντισταθμιστικά οφέλη. Θυμίζουμε ότι η Socar ελέγχει το 20% του TAP, και ότι το φυσικό αέριο που θα διέρχεται από το 2020 και μετά από τον αγωγό, θα είναι αζέρικο (κατά κύριο λόγο).

Η κυβέρνηση επιμένει στα αντισταθμιστικά οφέλη για τον TAP, αλλά για την ώρα συνεχίζει να εισπράττει άρνηση αναφορικά με το τριπλό ελληνικό αίτημα για μείωση των τιμών του φυσικού αερίου, επιβολή τελών για τη διέλευση του αγωγού από τη Β. Ελλάδα, και είσοδο στο μετοχικό του κεφάλαιο.

Το φάκελο των «αντισταθμιστικών ωφελημάτων» για τον αγωγό άνοιξε πάντως και επίσημα χθες ο Π. Λαφαζάνης στην πρώτη του συνάντηση με τον επικεφαλής της εταιρείας του TAP Ιαν Μπράντσο, και τον επικεφαλής για την Ελλάδα Ρ. Σκούφια.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η πλευρά του TAP παρέπεμψε τον έλληνα υπουργό για τα δύο πρώτα αιτήματα, δηλαδή τη μείωση των τιμών, και την απόκτηση μετοχών σε κάθε μία από τις εταιρείες -μέλη της κοινοπραξίας (BP, Socar, Statoil, Fluxys, Enagas, AXPO), και για το τρίτο, δηλαδή τα τέλη διέλευσης, στην αρμόδια για το θέμα Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Στην γραμμή αυτή κινήθηκε προ μηνός και η Socar. Κληθείς να σχολιάσει προ μηνός τα τρία αιτήματα Λαφαζάνη, ο αντιπρόεδρος της Socar Ε. Ναζίροφ δεν τα είχε υποδεχθεί θετικά, κάνοντας σαφές ότι σε αυτή τη φάση οι Αζέροι δεν είναι διατεθειμένοι να συζητήσουν αλλαγές στη σύμβαση που υπεγράφη με την προηγούμενη κυβέρνηση.

Στην χθεσινη πάντως ανακοίνωση του υπουργείου, αφού επισημαίνεται η δήλωση στήριξης του Παναγιώτη Λαφαζάνη στο έργο του TAP, τονίζεται ότι τα δύο μέρη «συμφώνησαν να ξεκινήσει διάλογος πάνω σε συγκεκριμένες προτάσεις της ελληνικής κυβέρνησης, ώστε να υπάρξουν τα κατάλληλα αντισταθμιστικά οφέλη για τη χώρα από τη κατασκευή και λειτουργία του αγωγού».

Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι η ελληνική πλευρά θα καταθέσει ένα πακέτο προτάσεων προς συζήτηση, που εκτός των τριών γνωστών αιτημάτων μπορεί να περιλαμβάνει και θέματα όπως μεγαλύτερη συμμετοχή ελληνικών εταιρειών στο έργο, από το επίπεδο των κατασκευών μέχρι των προμηθειών, περισσότερα αντισταθμιστικά οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες, που ούτως ή άλλως προβλέπονται στη συμφωνία, κ.ο.κ.
http://www.tanea.gr/news/economy/article/5217308/komision-den-pagwsame-emeis-to-ntil-me-to-desfa-alla-h-socar/